Forma článku: Ako tvoriť také titulky, aby sa vám čitatelia na vaše texty nevykašlali? (1. časť z 3)
Content

Forma článku: Ako tvoriť také titulky, aby sa vám čitatelia na vaše texty nevykašlali? (1. časť z 3)

Kristína Biela
11. 07. 2016
5813 pozretí
Content
Kristína Biela
5813 pozretí
11. 07. 2016

Forma článku: Ako tvoriť také titulky, aby sa vám čitatelia na vaše texty nevykašlali? (1. časť z 3)

Editujem a tvorím texty od výmyslu sveta už zopár rokov a za ten čas som sa o písaní čo-to naučila. Jedna z najdôležitejších vecí je určite tá, že ak napíšete článok po obsahovej stránke hodný hoc aj Pulitzera, no nedáte si záležať na jeho formálnej stránke, vašu prácu odsúdite na neúspech. A to by bola škoda.

Práve preto som sa rozhodla vytvoriť sériu článkov, v ktorej sa vám pokúsim postupne vysvetliť, ako štruktúrovať a tvoriť texty tak, aby si ich čitatelia radi prečítali (a to až do úplného konca) a aby vaše skvelé myšlienky nevyšli nazmar len preto, že váš text je, povedané v novinársko-editorsko-reklamnom žargóne, TLTR.

TLT-čo? Jednoducho too long to read. A to nie preto, že by bol váš text pridlhý, ale preto, že je súvislý a nečlenený, čím odrádza už na prvý pohľad.

To najpodstatnejšie, čo som sa o formálnej úprave textu naučila, sa vám teda pokúsim zjednodušiť čo najviac, ako viem. Aj preto pre vás všetko zhrniem do niekoľkých bodov, ktoré budem postupne publikovať v sérii 3 blogových príspevkov.

V nich sa budem konkrétne zaoberať nasledujúcimi témami:

  • tvorba titulku
  • logická výstavba textu a dĺžka textu
  • členenie textu

V tomto úplne prvom príspevku, ktorým začínam, sa teda budem zaoberať azda najdôležitejšou súčasťou tvorby každého textu – titulkom. Poďme na to.

Na tvorbu titulku si doprajte čas

Jedno je isté. Práve na základe titulku sa ľudia rozhodujú o tom, či si váš článok prečítajú, alebo mu nevenujú prakticky žiadnu pozornosť.

Vedeli ste napríklad to, že práve na základe titulku sa väčšina ľudí rozhodne, či bude zdieľať váš text na sociálnych sieťach alebo nie? A že až 80 % ľudí si všimne titulok vášho príspevku, no iba 20 % si váš článok reálne prečíta? Ak však titulok „odfláknete“, ani tých 20 % čitateľov sa nestane realitou.

Aj z vyššie spomenutého vyplýva, že titulok vášho článku alebo akéhokoľvek iného reklamného textu si zaslúži náležitú pozornosť. Ak teda niekto od vás bude požadovať, aby ste vymysleli titulok za dve minúty, argumentujte nasledujúcim faktom:

  • Legenda reklamy a zároveň majster copywritingu David Ogilvy venoval až polovicu času z tvorby článku či reklamy práve vymýšľaniu pútavého headlinu. Raz dokonca prepísal titulok reklamy pre Rolls Royce až 104-krát.

 

Jednoducho, treba si uvedomiť, že váš text je tovar a titulok je to, čo ho predáva. Keď tento fakt pochopíte, uvidíte, že všetok čas, ktorý venujete samotnému titulku, bude napokon stáť za vysoké čísla čítanosti, ktoré vďaka nemu dosiahnete.

Stop nadpisovým titulkom

Najčastejšia a podľa môjho názoru aj najväčšia chyba, ktorej sa pri písaní titulkov dopúšťajú mnohí, sú (mnou nazvané) nadpisové titulky. Aké to sú?

To je napríklad to, keby tomuto príspevku, v ktorom sa zaoberám formálnou stránkou textov, pridelím titulok „Formálna stránka textov“. Alebo inak, ak by ste článku o stanovení ceny za tvorbu webstránky dali titulok „Stanovenie ceny za tvorbu webstránky“.

Titulkovanie rozhodne nie je vymýšľanie nadpisu pre referát na strednej škole.

Čudovali by ste sa, koľko takých titulkov denne uzrie svetlo sveta. A to aj napriek tomu, že sú úplne bez nápadu, bez snahy, o ničom. (Predpokladám teda, že aj publikovaný text je následne bez výsledkov). Pri písaní headlinov treba byť oveľa kreatívnejší.

Aby ste sa vyhli podobnej chybe, prejdem priamo k samotným tipom na písanie zaujímavých titulkov. Tu sú:

 

1. Snažte sa používať slovesá

Ideálne v činnom rode (píšem, písali, píšu).

Trpný rod (napríklad je písaný, sa píše) neodporúčam, pretože robí text ťažkopádnejším.

Slovesá v činnom rode dokážu toho spraviť veľa. Dynamizujú titulok, robia ho pre čitateľa atraktívnejším a často mu dodávajú informačnú hodnotu, keďže práve sloveso je nositeľom deja.

 

2. Využívajte čísla

Určite ste sa stretli s titulkami, ktoré zahŕňajú formulky ako 5 rád, 6 tipov, 7 spôsobov, 37 nástrojov a tak ďalej. V poslednom čase sa s nimi doslova akoby vrece bolo roztrhlo, no netreba sa čudovať. Práve titulky s číslami totiž zaručujú aj najvyššie čísla čítanosti.

Do titulku môžete zahrnúť tiež rôzne číselné údaje. Napríklad takto: „Až 36 % čitateľov preferuje titulky, ktoré obsahujú číslo“. 

Neobmedzte sa však iba na takéto typy titulkov. S pomocou ostatných rád z tohto článku dokážete vytvoriť aj niekoľko iných zaujímavých variantov headlinov, ktoré čísla obsahovať nemusia.

 

3. Nebojte sa dvojvetných titulkov

Často sa stretávam v článkoch o písaní s radami o tom, ako by mali byť titulky čo najkratšie (ideálne do 6 slov). Dovolím si však tak trochu nesúhlasiť.

Pretože nie je nič horšie, ako bezobsažný krátky titulok, ktorý čitateľovi dokopy nič nepovie. A z vlastných skúseností viem, že aj dlhšie titulky dokážu osloviť oveľa viac, ak sú vytvorené správne. 

Samozrejme, krátke titulky, ktoré majú informačnú hodnotu, sú skvelé a užitočné najmä pre Google, ktorý obmedzuje zobrazovanie titulkov do približne 60 znakov. Ale ak si myslíte, že si váš text zaslúži titulok aj na dve vety, nebojte sa toho. Nerobíte to predsa pre vyhľadávače, ale pre ľudí (sociálne siete vám napríklad titulok neskrátia).

Len si prelistujte stránky slovenských i zahraničných mienkotvorných médií a uvidíte, že väčšina titulkov má viac ako len 6 slov. Priemerne tak okolo 8 až 10.

Je to najmä preto, že už zo samotného titulku by malo byť čitateľovi jasné, o čom text bude.

 

4. Tvorte úprimné a výpovedné titulky

Plynule som prišla k ďalšej častej chybe, ktorou sú veľmi populárne „metaforické titulky“, ako som si ich sama pracovne nazvala.

Ak by som napríklad vymyslela pre svoj blogový príspevok „metaforický titulok“ typu „Bez formy znamená bez úspechu“, asi ťažko by ste si ho chceli čítať, keďže z neho vôbec nie je jasné, o čom text je. Alebo sa mýlim?

Buďte preto k čitateľom úprimný a už v titulku im na rovinu povedzte, o čom váš text bude.

Získate si tak relevantných čitateľov, ktorých skutočne zaujíma téma, ktorú vo vašom texte rozoberáte, a nie niekoľko neurčitých zvedavcov, ktorí váš článok zatvoria hneď potom, ako zistia, o čom vlastne je.

 

5. Prihovárajte sa, poukazujte a vystríhajte

Toto ste o písaní článkov na 100 % nevedeli

Týchto 8 chýb by ste pri písaní robiť určite nemali

Aj vďaka týmto 9 tipom budete písať oveľa čítanejšie články

Ak chcete byť úspešní v písaní, toto by ste robiť nemali

Týchto 9 spôsobov písania titulkov by mal poznať každý copywriter

Týchto pár príkladov z úvodu piateho bodu môjho zoznamu rád, ako písať titulky, majú ilustrovať fakt, aké pútavé (a dovolím si povedať, že niekedy až dramatické) titulky dokážete vytvoriť, ak sa nimi budete priamo prihovárať čitateľom a budete v nich využívať ukazovacie zámená – ten, tá, to, toto...

S kombináciou čísel a využitia slovesa tak vytvoríte titulok, na ktorý si ľudia radi kliknú už len z jedného jediného dôvodu – z čistej ľudskej zvedavosti.

Pocit nutkania kliknúť na titulok navyše upevníte, ak sa rozhodnete vystríhať čitateľa pred negatívami a chybami, ktorých sa možno dopúšťa. Veď nikto z nás nechce robiť chyby, a preto si radšej v článku overíme, či sa náhodou predsa len nejakej nedopúšťame.

Čo z toho vyplýva? Nepodceňujte význam ľudskej zvedavosti. Ak váš titulok bude v čitateľoch vyvolávať práve zvedavosť, vzniká veľká šanca, že si na váš text minimálne kliknú. Potom je už len na vás, aby ste nesklamali jeho obsahom.

6. Tvorte užitočné návody

Ďalší typ populárnych titulkov sú návody typu „Ako schudnúť za mesiac 10 kíl“ alebo „Ako si vytvoríte vlastnú efektívnu reklamu na Facebooku“.

Ľudia sa radi učia, radi sa dozvedia niečo nové. Ak to navyše môžu urobiť zadarmo a práve vy budete tou osobou či firmou, ktorá im poradí, ste na správnej ceste k budovaniu si dobrého povedomia o vás, respektíve vašej značke.

 

7. Nastoľujte otázky

Titulky, ktoré som opísala v šiestom bode, ako aj mnohé ostatné, môžete pokojne ukončiť otáznikom. Ako som už totiž spomínala vyššie, titulkom je dôležité vyvolať v čitateľoch zvedavosť. A práve otáznik má tú moc.

Tak napríklad: Vedeli ste predtým, že David Ogilvy raz prepísal titulok až 104-krát?

(To by taktiež šlo ako titulok, čo myslíte?)

 

8. Použite kľúčové slová

Samozrejme, pri tvorbe titulkov je dôležité myslieť aj na SEO, a preto je dobré využívať v nich vhodné a vyhľadávané kľúčové slová. Inšpirujete sa jednoducho pomocou nástrojov, ako sú Google Adwords, ubersuggest.io alebo keywordtool.io.

Pozor však, aby ste si kvôli nesprávne zvoleným kľúčovým slovám, ktoré sú určené do titulkov vašich článkov na blogu, nekonkurovali ostatným podstránkam na vašom webe. Viac na túto tému písal kolega Maťo, odporúčam prečítať si jeho článok. :)

 

9. Neskĺznite do bulváru

Nedá mi ešte nespomenúť bod s bulvárnymi titulkami. V titulkoch tohto typu sú samozrejmosťou slová, ako napríklad exkluzívny, neuveriteľný, katastrofický, šokujúci, tragický, hrozný... K tomu ešte treba pridať pár výkričníkov a úspech v čítanosti máte zaručený. 

Tu však vystáva otázka – skutočne chcete lákať čitateľov takýmto jednoduchým spôsobom, alebo si chcete zachovať status serióznej spoločnosti? Odpoveď nechávam na vás. :)

 

Nuž a napokon mám pre vás ešte dva bonusové tipy:

  • Na konci titulku nikdy nedávajte bodku. Ale vážne. Nikdy.
  • V titulkoch nepoužívajte CAPS LOCK. Z psychologického hľadiska vyvoláva efekt kriku, rovnako ako výkričníky. Veď ktorý potenciálny zákazník by bol rád, keby ste naňho kričali?

Verím teda, že pre vás nebol tento príspevok TLTR. ;) A ak vás zaujal, už v budúcom článku zo série príspevkov o forme článku budem v téme pokračovať a pozriem sa bližšie na to, ako vystavať obsah textu tak, aby to čitateľ nezabalil už po prvých piatich vetách.

Samozrejme, pridám aj pár tipov, ktoré vás v písaní posunú opäť o level vyššie. 

A aby som nezabudla. Ak máte na mňa nejaké otázky týkajúce sa titulkov (keďže sa mi do tohto príspevku predsa len nepodarilo vtesnať všetko), pokojne mi napíšte komentár pod článkom. Rada vám odpoviem. :)

Kristína Biela V Marketingeri pôsobím na pozícii Content Marketing Manager, no ani popri tom v sebe nezapriem vášeň pre novinárčinu. Milujem prácu so slovom, hovoreným či písaným, a fascinuje ma, akú dokáže mať silu, ak je použité v správnom čase, na správnom mieste a správnym spôsobom. Skúsenosti s tým hovoreným slovom som pritom naberala už od detstva v rádiu, nuž a s tým písaným predovšetkým počas štúdia žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, kde som tri roky šéfovala časopisu študentov. V prípade, že by mi slová začali dochádzať, postačí niekoľko šálok dobrej kávy či pár hodín v prírode. A som naspäť.

Mohlo by vás zaujímať