Koľko v skutočnosti stojí webstránka?
Strategy

Koľko v skutočnosti stojí webstránka?

Ján Černej
06. 05. 2016
16944 pozretí
Strategy
Ján Černej
16944 pozretí
06. 05. 2016

Koľko v skutočnosti stojí webstránka?

V agentúre sa pravidelne stretávame s otázkou, koľko stojí webstránka. V skutočnosti je to však také isté, ako keby ste sa nás opýtali, koľko stojí auto. Je to totiž otázka, na ktorú neexistuje jednoznačná odpoveď.

Každým dňom na internete pribúdajú nové webstránky a aj my sami sme ich už nemálo vytvorili. Desiatky zadaní, výskumov a testovaní, nespočetne veľa grafických návrhov. Ale aj napriek tomu všetkému ani do dnešného dňa ešte stále nedokážem na otázku „Koľko stojí webstránka“ nájsť jednoznačnú odpoveď.

A tu je hneď 5 dôvodov, prečo je to takmer nemožné:

1. Dizajn a vývoj webstránky treba chápať ako službu, nie produkt

V dnešnej online dobe je náročné predstaviť si, že webstránka nie je komodita. Webstránky sú však často dielom niekoľkočlenných tímov, ktoré dávajú svoj čas a know-how dohromady.

Pokiaľ sa na túto problematiku začnete pozerať cez optiku služby, pomôže vám to lepšie pochopiť, prečo je náročné určiť jej cenu. Vybudovanie webstránky si vyžaduje kontinuálne nasadenie.

2. Budovanie webstránky so sebou prináša komplexné plánovanie

Detaily pri tvorbe webových stránok zohrávajú dôležitú rolu a do vysokej miery ovplyvňujú ich cenu.

Príklad: Na vašej webstránke chcete mať funkcionalitu možnosti uploadovania obrázkov/fotiek pre vašich užívateľov. Existuje však minimálne 50 otázok, ktoré by som vám v súvislosti s touto požiadavkou mohol položiť. A na základe toho, ako by ste na ne odpovedali, by sme mohli následne vytvoriť túto funkcionalitu buď za hodinu, alebo za viac ako 100 hodín.

Napríklad, opýtam sa vás, aký má byť limit veľkosti uploadovaného obrázka? Aké formáty má táto funkcionalita podporovať? Chcete mať možnosť obrázok orezávať? A zoznam pokračuje ďalej...

Takže, aby sa mi podarilo dospieť k presnému zisteniu, ako dlho potrvá vývoj takejto funkcionality, zodpoviete mi ochotne aj ďalších 1000 otázok pre 100 ďalších funkcionalít, ktoré chcete mať na vašej novej webstránke? A boli by ste taktiež ochotní zaplatiť za všetok čas, ktorý by sme strávili týmto procesom?

Nebolo by lepšie nájsť dôveryhodný skúsený tím, ktorý pracuje za férovú cenu a ktorý na základe dohodnutých rozpočtov a cieľov urobí všetko preto, aby boli obe strany spokojné s výsledkom? Kupujte dôveru, nie položky v cenovej ponuke.

3. Cenové ponuky sú príliš subjektívne

Vybudovať webstránku sa dá stovkami rôznych spôsobov a postupov. Neveríte? Vytvorte si zadanie a pošlite ho na nacenenie rôznym freelancerom a agentúram. Garantujem vám že dostanete všetky možné odpovede a ceny v rozmedzí od 500 eur až po tisíce eur za ten istý zoznam požiadaviek. Ako je to možné?

4. Definícia úspechu vášho webu sa líši od človeka k človeku

Webový priemysel je plný názorov a žiadny z nich nie je zaručene správny ani nesprávny.

Grafický dizajnér si môže myslieť, že skvelý web by mal vyzerať ako kus umenia, zatiaľ čo programátor si myslí, že je najlepšie, aby bola stránka naprogramovaná v najlepšom a čo možno najnovšom kóde. Marketingový špecialista zase stavia úspech webu na jednoduchosti a správnom SEO nastavení, zatiaľ čo vy si v duchu predstavujete skvelé funkcie v čo možno najväčšom počte.

Skutočný úspech vašej webstránky by však mal byť v prvom rade postavený na vašich podnikateľských a firemných cieľoch, ktoré s ňou chcete dosiahnuť, nie na tom, čo je na stránke a ako je to vytvorené.

5. Existuje viac ako jedna možnosť, ako naceniť vašu novú webstránku

V podstate sú možnosti dve: fixná cena alebo hodinová sadzba. Pri fixnej cene dostanete návrh napríklad 3000 eur a pri hodinovej sadzbe napríklad 50 eur za hodinu počas celej doby tvorby webu.

Aj u nás v Marketingeri sme zvykli spočiatku ponúkať fixnú cenu, no prestali sme s tým. Ako ste si mohli prečítať, v tomto podnikaní je totiž mnoho premenných a ešte stále nám nie sú všetky známe. Inými slovami, bol to pre nás hazard.

Projekty sme napokon začali naceňovať na jednotlivé fázy. K nim priradené interné postupy a časová náročnosť totiž ponúkajú našim klientom možnosť vidieť všetku prácu, ktorá je spojená s tvorbou webstránky.

Pred desiatimi rokmi tvoril webstránky jeden človek, ktorý bol grafikom, UX dizajnérom, copywriterom a programátorom zároveň. Dnes sa na tvorbe webu podieľa 5 až 10 ľudí v závislosti od typu a veľkosti projektu. So všetkými ľuďmi, know-how a ich časom si kupujete taktiež dôveru a v podstate akoby ste získavali svoj vlastný tím pre vaše podnikanie.

A pokiaľ by bol na fakturáciu akejkoľvek položky kladený príliš veľký dôraz, mohli by sme sa ľahko prestať sústrediť na to, prečo vlastne túto prácu s nadšením robíme – ROI, úžasné výsledky, dosahovanie a prekonávanie našich spoločných cieľov.

V skutočnosti teda odpoveď na večne nejasnú otázku ohľadom ceny webstránky neexistuje. Verím však, že porozumenie charakteru tejto služby zo strany dodávateľa vám v budúcnosti pomôže.

Ján Černej V Marketingeri pôsobím ako Business Developer a zároveň som jedným zo zakladateľov. A ak by ste sa chceli o mne dozvedieť niečo bližšie, určite si so mnou dohodnite stretnutie. Meetingy mám naozaj rád.

Mohlo by vás zaujímať