Strategy

Pozrite si 6 najčastejších omylov klientov, ktorí chcú novú webstránku

Vladimír Darák
24. 08. 2016
21902 pozretí
Strategy
Vladimír Darák
21902 pozretí
24. 08. 2016

Pozrite si 6 najčastejších omylov klientov, ktorí chcú novú webstránku

Pre každú firmu je dnes existencia kvalitnej webstránky nevyhnutnosťou. Aj keď sa moje slová môžu zdať ako samozrejmosť, je až prekvapivé, koľko podnikateľov si to neuvedomuje a svojej online prezentácii neprikladá ani zďaleka toľko pozornosti, ako si vyžaduje. Medzi nimi sa spočiatku ocitlo aj niekoľko našich klientov, ktorí sa rozhodli pre novú webstránku či úpravu tej existujúcej.

Cieľom môjho článku však nie je kritizovať našich klientov ani nikoho, kto zvažuje tvorbu či úpravu vlastnej webstránky. Naopak, v nasledujúcich riadkoch sa vám pokúsim zhrnúť najčastejšie chyby, ktorých sa pri tvorbe webov mnohí zbytočne dopúšťajú, a poukázať taktiež na spôsoby, ako sa im jednoducho vyhnúť.

Pretože investícia do kvalitnej webstránky stojí v konečnom dôsledku oveľa menej ako náprava takej webstránky, ktorá po funkčnej ani dizajnovej stránke vôbec nespĺňa svoj účel.

Ktoré sú teda tie najčastejšie mylné názory, ktoré zastávajú majitelia e-shopov či webstránok v súvislosti s tvorbou webov? Vychádzajúc z mojej vlastnej skúsenosti sú to práve tieto:

1. Klient si nechce nechať poradiť a spolieha sa na svoju intuíciu či názory známych

S internetovým boomom spred niekoľkých rokov začali firmy na Slovensku chápať, že keď nie sú online, ako keby ani neexistovali.

Spotrebitelia dnes už prakticky pred každým nákupom vyhľadávajú informácie o kupovanej službe alebo produkte online (podľa magazínu Adweek je to viac ako 81 % spotrebiteľov). Keď teda ľudia vašu firmu na internete nenájdu, len ťažko od vás nakúpia.

Častým problémom nie je ani to, že firmy na internete nie sú, ale to, že aj napriek tomu, že sú online, k nákupu predsa len nedôjde. Prečo? Dôvodom býva fakt, že veľká časť webov vznikla pred niekoľkými rokmi, keď sa na ich použiteľnosť nekládol veľký dôraz a zvyčajne za nimi stál jeden človek.

Firmy sa s takými webmi uspokojili a dodnes ich využívajú. Podnikatelia si často myslia, že ich web je krásny (podporujú ich v tom napríklad známi) a len podľa vlastnej intuície usudzujú, že ich weby vykonávajú to, na čo sú určené. Je to ale naozaj tak?

Už prvý pohľad do údajov z Google Analytics nám vie o danej webstránke veľa povedať a vyviesť nás z omylu.

Zlý stav webstránky môže byť pritom častým dôvodom nízkych ziskov firmy. Mnohí podnikatelia niekedy ani len netušia, aký potenciál môže ich firma nadobudnúť práve kvalitnou webstránkou, a tak sa sami zbytočne ukracujú o zisk.

2. Klient nemá ujasnené, čo je cieľom jeho webu

Klienti nás často kontaktujú so záujmom vytvoriť pre ich podnikanie novú webstránku. Hoci si spočiatku myslia, že vedia, čo chcú, už po pár minútach rozhovoru spoločne často prichádzame na to, že to tak nie je.

Ak aj vy práve premýšľate nad tvorbou alebo úpravou vašej webstránky, vždy by ste si mali najskôr zodpovedať tieto otázky:

  • Čo je cieľom vášho webu?
  • Má môj web predávať alebo má plniť iba prezentačnú úlohu?
  • Koľko návštevníkov na ňom plánujem/chcem mesačne mať?
  • Kto bude alebo kto by mal byť vaším návštevníkom?
  • Čo chcete, aby užívateľ počas návštevy vášho webu vykonal?

 

Zamyslite sa nad týmito otázkami ešte predtým, ako kontaktujete človeka alebo tím, ktorý bude pracovať na tvorbe vašej webstránky. Verte mi, prvotná komunikácia potom pôjde oveľa plynulejšie a k výsledku sa dostanete podstatne skôr. Odpovede na tieto otázky taktiež značne ovplyvnia dĺžku tvorby webstránky a, samozrejme, aj jej cenu.

3. Klient čaká veľmi veľa za veľmi málo

Vždy potom, ako si s klientom zodpovedáme základné otázky a máme už akú-takú predstavu o tom, ako by mohol web vyzerať a čo by mal robiť, spíšeme špecifikáciu a naceníme prácu.

Práve cena webstránky býva často kameňom úrazu a klient sa kvôli nej rozhodne nepokračovať v projekte.

 

Čítajte tiež: Koľko v skutočnosti stojí webstránka?

 

Problémom je, že množstvo webov na internete vzniklo naozaj za malé peniaze a boli vytvorené zvyčajne jedným človekom, čo zanechalo medzi ľuďmi dojem, že web je lacná záležitosť.

Vytvoriť kvalitný web si v súčasnosti vyžaduje prácu a čas mnohých ľudí, ktorí sa podieľajú na tom, aby výsledok v podobe finálnej webstránky reálne prinášal klientovi zisk.

Nepopierame však, že sa môže stať aj to, že to jeden šikovný človek zvládne na výbornú. :)

4. Klient si myslí, že web tvorí jeden človek

Áno, ako som už spomenul, tvorba kvalitných webov je dnes hotová veda, ktorá začína od kvalitnej prípravy cez UX návrh, grafický dizajn, textovanie webu až po napísanie kódu a spustenie webu online. Dokonca ani po tom všetkom sa práca ani zďaleka nekončí.

Ešte predtým, ako sa urobí hocičo iné, zvyčajne SEO špecialista a marketér spoločne urobia prieskum trhu. Zmapujú sa konkurenčné weby, identifikujú sa silné a slabé stránky firmy, spoločne s klientom sa určia priority a následne sa vytvorí mapa kľúčových slov, ktorá poskytne prehľad o mesačných objemoch vyhľadávaných slov v danom odvetví. Na základe nej vieme určiť, ktoré slová využijeme pri rozvrhnutí stránok na webe, ako sa nazvú sekcie, ktorým podstránkam dáme väčší dôraz a tak ďalej.

UX špecialista nakreslí wireframes (čiernobiely náčrt rozmiestnenia prvkov na webe). On dá pozor na to, aby podstránky na seba logicky nadväzovali a aby návštevník na webe našiel to, prečo naň prišiel a zároveň vykonal tú akciu, ktorú od neho očakávame my. Grafik následne wireframom vdýchne život.

Aj takto kreslíme wireframes u nás v Marketingeri

Potom sa „lopaty chytia“ programátori, ktorí začnú makať na kóde a web sa spustí online. Netreba zabúdať na to, že v tomto procese je celý čas zahrnutý aj account manažér, ktorý je akousi spojkou medzi klientom a tímom, ktorý web tvorí.

5. Klient si myslí, že so stúpajúcou cenou na 100 % stúpa aj kvalita webu

Hoci veľa klientov chce skvelý web za pár eur, nájdu sa aj takí, ktorí sú pripravení za svoj novovznikajúci web zaplatiť majland s predstavou, že keď to bude veľa stáť, musí to byť perfektné.

Samozrejme, so stúpajúcou cenou často stúpa aj kvalita. Je potrebné si však dať pozor na to, aby to tak aj skutočne bolo.

Odporúčam osloviť niekoľko agentúr. Určite vás prekvapí, ako sa budú jednotlivé cenové ponuky líšiť.

Následne si dané agentúry ohodnoťte subjektívne – bola cenová ponuka transparentná a profesionálne odprezentovaná? Je komunikácia s agentúrou taká, aká mi vyhovuje aj pri následnej spolupráci? Sadli ste si po ľudskej stránke? Intuícia hrá pri takomto rozhodovaní obrovskú rolu a niekedy je práve ona strojcom kvalitnej spolupráce.

Prirodzene, prezrite si aj predchádzajúce práce agentúr, prípadne sa kontaktujte priamo na ich klientov, ak ide o väčší projekt. Takýmto spôsobom si viete vytvoriť ako takú predstavu o tom, ako vaša spolupráca bude vyzerať a či to skutočne bude stáť za investované peniaze.

6. Klient si neuvedomuje, že tvorbou webu sa to všetko len začína

Aj keď to môže znieť divne, je to naozaj tak. Už dávno pominuli časy, kedy stačilo web spustiť online a firma začala zrazu predávať. Netreba zabúdať na to, že aj vaša konkurencia má webstránku a rovnako ako v offline svete, aj v tom online je potrebné súťažiť o zákazníka.

Váš web potrebuje návštevnosť. Ako môže profitovať firma z webstránky, na ktorú nik nechodí? Samozrejme, nijako. Hneď potom, ako začne vaša webstránka žiť na internete, je potrebné na ňu dostať návštevníkov. A to bez žiadnych aktivít dosiahnete len ťažko.

Spôsobov, ako si zabezpečiť stálu návštevnosť, je pritom hneď niekoľko.

  • Pokračujte SEO aktivitami
  • Vyskúšajte platenú PPC reklamu
  • Využite potenciál sociálnych sietí a content marketingu
  • Analyzujte vašu návštevnosť
  • Myslite na UX a neustále všetko testujte

 

Čítajte tiež: Ako sa nám aj pomocou UX podarilo zvýšiť klientovi obraty až o 150 %?

 

V prvom rade však nezabúdajte na to, že každý web má určitý potenciál, ktorý poväčšine vôbec nie je malý. Skúste to preto naplno využiť tým, že budete klásť správne otázky správnym ľuďom a svoj čas investujete niekde, kde sa vám to naozaj vyplatí. :)

Vladimír Darák

V Marketingeri pôsobím ako Account Manager, teda riešim predovšetkým biznis a accountujem projekty. Mojou snahou je, aby od nás vždy načas vychádzala kvalitná práca a aby sme spoločne s klientmi neustále napredovali. Rád sa hrabem v číslach a hľadám v nich súvislosti.

Mohlo by vás zaujímať