6 spôsobov, ako originálne a účinne naštartovať akýkoľvek produkt online
Strategy

6 spôsobov, ako originálne a účinne naštartovať akýkoľvek produkt online

Ján Černej
18. 08. 2016
5447 pozretí
Strategy
Ján Černej
5447 pozretí
18. 08. 2016

6 spôsobov, ako originálne a účinne naštartovať akýkoľvek produkt online

Každý, kto sa už niekedy snažil zviditeľniť nejaký produkt, vie, že to vôbec nie je jednoduché. V online priestore obzvlášť. Pre prípad, že sa do toho pustíte, som preto pre vás spísal 6 overených a najmä účinných spôsobov online propagácie produktu, ktoré sme realizovali pre klienta T.O.P. AUTO Bratislava.

1. Vytvorte si mikrostránku

Na to, aby ste zviditeľnili svoj produkt online, nepotrebujete hneď rozsiahlu webstránku so všetkými možnými funkciami a rozšíreniami. Nielenže by to bolo dosť finančne náročné riešenie, ale vo svojej podstate aj zbytočné. Na propagáciu produktu či služby vám totiž úplne postačí prehľadná mikrostránka s jediným jasným cieľom, úzko definovanou cieľovou skupinou a URL adresou, ktorá už z názvu jasne povie, o čo ide.

Väčšinou totiž už samotná URL adresa zahŕňa názov promovaného produktu či služby, čo je super nielen z pohľadu užívateľa, ktorý ľahko pochopí, o čom stránka je, ale o to viac to ocení sám Google, a to rovno dobrými pozíciami vo vyhľadávačoch.

Keďže je navyše tvorba mikrostránky veľmi rýchla, s propagáciou nemusíte otáľať dovtedy, kým vás predbehne konkurencia. Všetko sa dá zrealizovať rýchlo, originálne a efektívne.

Presne tak sme vytvorili aj našu prvú a vďaka pozitívnym výsledkom nie poslednú kampaň pre T.O.P. AUTO Bratislava, ktorou sme propagovali auto Jaguar XE. Doména www.jaguarxe.sk, obsah jasne cielený len na toto jedno jediné auto, a to všetko nenásilne prepojené s ústrednou značkou, hlavnou webstránkou a sociálnou sieťou klienta, na ktoré daná mikrostránka odkazovala. Veď pozrite sa sami. :)

jaguarxe.sk

2. Povedzte len to najpodstatnejšie

Pri tvorbe mikrostránky je dôležité držať sa stále jedného cieľa, teda jedného produktu alebo jednej služby. Keďže mikrostránka neposkytuje toľko priestoru ako bežný web s obsiahlou štruktúrou a mnohými podstránkami, do obsahu vyberajte vždy len to najpodstatnejšie.

Nesnažte sa tam vtesnávať informácie o spoločnosti a ani množstvo podrobných textov o produkte. Stručné texty, popisujúce najväčšie benefity produktu, úplne postačia. Ako príklad si môžete pozrieť web www.fpace.sk, ktorý je jasným dôkazom, že menej je niekedy viac.

Ak si však predsa len bude chcieť návštevník webu vyzistiť ďalšie detaily, dajte mu možnosť stiahnuť si zo stránky katalóg či cenník a, prirodzene, obrátiť sa priamo na predajcu.

Pri písaní textov však myslite na to, kto je vaša cieľová skupina a aké persóny vlastne chcete chcete vašou mikrostránkou osloviť. Práve tomu totiž podlieha celý obsah a tiež prevedenie webu.

fpace.sk

Menej je niekedy viac. Neodraďte návštevníkov webu siahodlhými textami

3. Nepodceňujte dizajn

Keďže mikrostránka nie je súčasťou vášho ústredného webu, môžete sa pri jej tvorbe pokojne odviazať. Rovnako ako sme sa napríklad my odviazali pri tvorbe mikrostránky pre Jaguar XE, do ktorej sme zakomponovali grafiku auta, ktoré doslova prilieta do Bratislavy. Web sme však okrem toho ozvláštnili aj zvukom auta, aby sme dosiahli väčšiu autenticitu celej stránky.

Do podstránok sa zároveň vždy snažíme zakomponovať čo najviac vizuálnych prvkov, ktoré umožňujú návštevníkovi detailne si pozrieť produkt. Aj preto využívame tiež možnosť pridať na mikrostránku video, ktoré jej dodáva úplne iný rozmer. Rovnako, ako sme to urobili napríklad na mikrostránke fpace.sk.

Stručne povedané, ukážte návštevníkovi z produktu toľko, koľko sa len dá. O to predsa ide.

4. Zaangažujte ľudí súťažou

Pri tvorbe mikrostránky je dôležité myslieť aj na spôsob, ako na ňu návštevníkov dostať. Čo bude dôvodom, aby si ju radi prezreli? Čo bude jej pridanou hodnou a prečo by vlastne mali vášmu produktu venovať pozornosť? Odpoveď je až banálne jednoduchá – možnosť niečo vyhrať.

zdroj: giphy.com

Pri uvažovaní o tom, čo by malo byť predmetom výhry, by ste mali mať vždy na pamäti, aby bola cena nielen dostatočne atraktívna na to, aby sa ľudia do súťaže zapojili, ale aby zároveň oslovovala relevantnú skupinu spotrebiteľov.

Množstvo spoločností robí totiž častú chybu v tom, že do súťaží vyberá produkty, ktoré by chcel vyhrať prakticky každý (napr. iPhone), a to aj napriek tomu, že nijako nesúvisia s propagovaným produktom. Týmto spôsobom však firma oslovuje len nešpecifikovanú masu ľudí, z ktorých možno len zopár reálne prejaví záujem o produkt či službu, ktoré ponúka.

Pri výbere ceny do súťaže sa preto skúste zamerať na produkt, ktorý priláka pozornosť tej cieľovej skupiny, pri ktorej vzniká potenciál, že bude mať záujem o vaše produkty.

Napríklad, pri projekte fpace.sk bol výhrou víkend s autom s Jaguar F-Pace. Úplne ideálne pre získanie správnej cieľovky s veľkým nákupným potenciálom.

5. Myslite na interaktivitu

Možno ste si pri predchádzajúcom bode povedali, že súťaže nie sú predsa ničím výnimočné a robí ich každý. A máte pravdu. Aj preto sa vždy snažíme pri realizácii súťaží myslieť na to, aby nešlo len o obyčajné získanie e-mailovej adresy, ale aby to bol pre návštevníka pozitívny zážitok, do ktorého sa musí aktívne zapojiť.

Ak už totiž chcete robiť súťaž, skúste ju realizovať tak, že si ju návštevník nezamení s tuctom ďalších, do ktorých sa možno zapojil.

My sme sa azda najviac vyhrali so súťažou o víkend s autom Range Rover Evoque v rámci projektu www.evoque.sk. Zo súťaže sme totiž spravili príbeh, vďaka ktorému mohol návštevník spoznať najväčšie benefity auta ešte predtým, ako vôbec vpísal do políčka svoj mail so zámerom vyhrať.

Príbeh totiž spočíval v rozprávaní človeka, ktorý jazdil v aute Range Rover Evoque. A ten, kto chcel byť zaradený do súťaže, musel týmto príbehom spolu s fiktívnym rozprávačom prejsť až do konca.

evoque.sk

Na to, aby to mohol urobiť, musel podľa kontextu v príbehu vždy odkliknúť správnu možnosť, ktorá súťažiaceho posunula v príbehu ďalej. Všetky z možností pritom poukazovali na benefity, ktoré toto auto ponúka. Vďaka kontextu v príbehu ich súťažiaci dokázal veľmi ľahko pochopiť a taktiež si ich zapamätať.

Koniec koncov, jazdu v aute Range Rover Evoque prostredníctvom príbehu si môžete vyskúšať ešte aj dnes, hoci súťaž už neprebieha. Stačí, ak kliknete na obrázok:

Súťaž s podobným zámerom, ako to bolo v prípade Evoque, sme vytvárali tiež v rámci projektu bratislava.landrover.sk/competition, ktorý síce nebol samostatnou mikrostránkou, ale podstránkou hlavného webu spoločnosti. Rovnako však ide o dobrú ukážku toho, ako môžete jednoducho ukázať to najpodstatnejšie z produktu návštevníkovi už len tým, že sa zapojí do súťaže o atraktívnu cenu.

V tomto prípade sme totiž súťaž zrealizovali spôsobom, že sme nafotili exteriér aj interiér auta Range Rover Evoque, v ktorom mal súťažiaci nájsť ukrytý šperk od spoločnosti Klenoty Aurum, ktorý bol zároveň aj jednou z výhier. Aj tu sa tak súťažiaci už popri súťažení oboznámil s autom, ktoré si vďaka fotografiám mohol detailne obzrieť.

6. Súťaž šírte všade, kde sa len dá

Samozrejme, keďže návštevník sa do súťaže zapája nielen správnou odpoveďou, ale aj zadaním e-mailovej adresy, je to skvelá možnosť, ako si rozšíriť vašu mailovú databázu. Veď práve tá je jedným zo základných pilierov celého online marketingu.

Nezabudnite sa preto všetkým súťažiacim pripomenúť e-mailom. Pošlite im potvrdzujúci e-mail o zapojení sa do súťaže, v ktorom pridajte tiež informáciu o dni, keď bude vyžrebovaný výherca. A rovnako pripomeňte súťaž i celú mikrostránku všetkým ostatným ľuďom z vašej aktuálnej databázy. Nebudete im predsa posielať žiadnu otravnú reklamu, ale len pozitívny newsletter o tom, že môžu niečo vyhrať. :)

Pri realizácii mikrostránky so súťažou je rovnako dôležité myslieť aj na ďalšie kanály (okrem e-mailu), ktorými ju dostať k ľuďom. Osvedčené spôsoby distribúcie sú sociálne siete, no šíriť vašu súťaž vám efektívne pomôžu aj blogy, PPC kampane či diskusné fóra.

Taktiež vám dokážu pomôcť aj spolupráce s ostatnými vplyvnými ľuďmi či organizáciami v online prostredí, ideálne s podobným zameraním, ako máte vy. Neverili by ste, aký pozitívny účinok na zvýšenie dosahu dokáže mať to, keď vám vašu mikrostránku prezdieľa niekto s vlastným a pomerne širokým publikom.

Zhrnutie

Takže, ak chcete svoj produkt, nech už je akýkoľvek, efektívne a kreatívne spropagovať online, môžete to spraviť takto:

  • vytvorte si jednoduchú mikrostránku zameranú výlučne na jeden produkt, ktorá bude vynikať svojím prevedením a dizajnom
  • mikrostránku pomenujte tak, aby bol názov produktu obsiahnutý priamo v URL
  • na stránke povedzte o produkte len to najpodstatnejšie
  • ľuďom dajte dostatočne dobrý dôvod na to, aby web navštívili – napríklad súťaž o atraktívnu cenu
  • do súťaže zvoľte relevantnú cenu, ktorá vám pomôže osloviť potenciálnych zákazníkov
  • návštevníkov aktívne zapojte do súťaže, a to tak, aby si ju zapamätali
  • informáciu o súťaži pošlite ľuďom z vašej aktuálnej databázy e-mailov a všetkým, ktorí sa zapojili, pošlite potvrdzujúci e-mail s bližšími informáciami o priebehu súťaže
  • nezabudnite na šírenie mikrostránky a súťaže prostredníctvom fór, sociálnych sietí či blogov, a to či už vašich vlastných, alebo tých partnerských

 

Dúfam, že naše praktické ukážky budú pre vás v istom smere inšpiráciou. Ak by ste mali konkrétne otázky k realizácii jednotlivých projektov, rád vám zodpoviem. Zároveň ma zaujíma, akú formu online propagácie produktu by ste si zvolili vy a prečo. Budem rád, ak sa v komentároch podelíte o vaše nápady a skúsenosti. :)

Ján Černej V Marketingeri pôsobím ako Business Developer a zároveň som jedným zo zakladateľov. A ak by ste sa chceli o mne dozvedieť niečo bližšie, určite si so mnou dohodnite stretnutie. Meetingy mám naozaj rád.

Mohlo by vás zaujímať