Work

5 dôležitých (k)rokov na čele agentúry Marketinger

Ján Černej
09. 03. 2020
5663 pozretí
Work
Ján Černej
5663 pozretí
09. 03. 2020

5 dôležitých (k)rokov na čele agentúry Marketinger

Znie to pre mňa neuveriteľne, no ubehlo už vyše päť rokov od momentu, od ktorého ma odhováralo celé okolie. Veď nemáte žiadne peniaze, odkiaľ vezmete klientov, veď máš dobre platenú prácu, nebuď naivný (to, mimochodom, stále som) a tak ďalej… A predsa sme tu.

Počas prvých piatich rokov tejto jazdy sme zažili obrovskú kopu šťastia, no ešte väčsiu kopu chýb, failov, ponaučení, sĺz, smiechu, hádok a vzájomného pochopenia.

Jedno však viem povedať s istotou. Práve bez momentov, ktoré boli pre nás najväčšími skúškami, by to nebolo ono. A práve vďaka nim píšem tieto riadky a s očami uprenými na hodiny (22:24) rozmýšľam, čo vám odovzdať ďalej.

Nie som rodený vodca ani podnikateľ, ani premotivovaný “marketér”, ktorého stretnete na každej konferencii. Snažím sa byť za každých okolností sám sebou a takýto bude aj tento článok. A radím vám (skromne), buďte takými aj vy. Jediné, čo môžete stratiť, ak sa to nepodarí, budete vy sami. Fúj.

Rád by som vám teda napísal niečo o tom, ako sa rodila naša malá firma a čo sme sa pri tom spoločne naučili.

2015: Drahé nevesty

Ešte keď som mal 18 rokov a tváril som sa, že podnikám, dostal som od známeho radu, ktorú už síce veľa ľudí počulo, no takmer nikto ju nedodržiava: „Počet konateľov vo firme by malo byť nepárne číslo. A traja sú už veľa.” A keďže Marketinger má vlastné pravidlá, založili sme firmu štyria.

Nečakajte žiadne napätie, do štyroch mesiacov sme boli traja a po dvoch rokoch už len dvaja. A takto to aj zostane. Vo dvojici sa nám firma riadi oveľa lepšie, flexibilnejšie a jednoduchšie ako samostatne, a zároveň vieme, čo môžeme jeden od druhého očakávať. 

Podpis spoločenskej zmluvy v roku 2014 (kolorované). Naľavo som ja a ten frajer je môj spoločník Sučo.

Výhodou troch či štyroch spoločníkov je, že nemusíte na začiatku vrážať kapitál do ľudí a v podstate každý zvládne robiť dve-tri pozície naraz, viete skôr získať klientov a tak ďalej. Nevýhodou je, že kávovar vyberáte tiež štyria.

A tak ako pri kávovaroch, ktorých sme už po prvom mesiaci od nášho vzniku mali tri, zistíte, že tri alebo štyri egá sú obrovským problémom nielen pre vás, ale aj pre budúcnosť firmy.

Jednoduché strategické rozhodnutia sa začnú tváriť ako zasadnutia V4, názorov je mnoho a riešenia pokrivené a kompromisné (Igorovi držím palce, nebude to easy).

Riadiť týmto systémom firmu, s ktorou chcete niečo dosiahnuť, sa môže skončiť len jednou z nasledujúcich možností: krachom, infarktom alebo rozchodom spoločníkov. Bude to drahé, no stojí to za to. Nie je nič lepšie, ako výmena názorov iba s jedným človekom.

2016: Lacné projekty

Keď ste na začiatku, berte všetko. Chce od vás niekto web za 500 € do troch dní? Vezmite to. Máte robiť projekt za 150 € mesačne a tušíte, že vám ich možno ani nezaplatia? Vezmite to. Vyhrali ste nejakým zázrakom tender za desiatky tisíc a bojíte sa, či to zvládnete? Vezmite to. Prečo?

Pretože skúsenosť je oveľa cennejšia než akékoľvek peniaze, či už drobné alebo milióny. Ale dodržte dve základné pravidlá:
 

  1. Projekt, ktorý vám zarobí ledva na prenájom kancelárie, spravte najlepšie, ako viete. Aj keby mal mať vo vašich očiach hodnotu niekoľkonásobne vyššiu. Použijete ho neskôr ako referenciu na získanie ekonomicky výhodnejšieho projektu. Nepracujte pre peniaze, pracujte, pretože vás to baví a chcete dosahovať výsledky.

  2. Projekt, ktorý vám ako prvý zarobí na nový dom a nové Lambo, dožeňte do mínusu. Vykašlite sa na zisk, toto je vaša šanca ukázať sa v čo najlepšom svetle. Pozvite si odborníkov, ku ktorým vzhliadate už roky, vymyslite najväčšiu a najdrahšiu kravinu, aká vám napadne. Spravte z toho projekt, ktorý vás vystrelí ďalej. Nepremárnite túto šancu, nemusí sa totiž znova zopakovať.

2017: Lacní ľudia

Skutočné kontakty majú cenu zlata. Okuliare, košeľa, vo vrecku vizitky, idem na prvú konferenciu v mojom živote. S nikým sa nezoznamujem, len počúvam, pozorujem a nestačím sa čudovať. Toľko vysmiatych ľudí a každý každého pozná. No nedajte sa oklamať.

Úroveň miestnych konferencií a eventov nie je bohviečo (česť výnimkám, akou je napríklad ByDesignConf), no ak máte šťastie, natrafíte na fajn človeka, ktorý na vás spustí všetky jeho úspechy v minútovom monológu a vy na chvíľu rozmýšľate, či náhodou nie ste na vedecko-medicínskom kolokviu.

Netrapošte, zastavte vír myšlienok a zamyslite sa. Kto vás inšpiruje? Koho názory sú vám blízke? Koho prácu obdivujete? K akej osobnosti vzhliadate nielen po kariérnej, ale aj morálno-etickej stránke? Toto môže byť kľúčový moment vašej kariéry. Neviete? Hľadajte a pýtajte sa.

Ak toho človeka nájdete, napíšte mu, choďte k nemu na workshopy, čítajte jeho publikácie, otravujte ho na každej konferencii (ale citlivo), ukážte mu vašu prácu. Možno vás práve tento človek osloví neskôr na spoluprácu a vám sa spojí príjemné s užitočným. Hlavne nestrácajte čas kvákaním s každým dookola, dobre?

Tak či onak, každý rieši väčšinou len seba. Pokiaľ teda čítate aspoň trochu medzi riadkami, viete, za akým človekom sa treba vydať pri najbližšej príležitosti. 

2018: Odvážnemu šťastie praje

Hlavne na začiatku vypustite z hlavy všetky bláboly a poučky o budovaní firmy. Nikdy nič nepôjde podľa plánu. Riaďte sa inštinktom a riešte každú situáciu primerane vašim skúsenostiam, s cieľom dosiahnuť win-win riešenie.

Odvahu človek potrebuje v podnikaní pri všetkom, takže sa pripravte na dlhé pracovné noci a víkendy, na to, že budete musieť vyhodiť človeka, o ktorom ste si mysleli, že je superstar, na to, že vám klienti nebudú platiť peniaze načas, na to, že firemná kultúra sa nedá vytvoriť, ale si vás nájde, na to, že pošlete klientovi expresívny e-mail (omylom), na to, že budete musieť robiť nepopulárne rozhodnutia a často viesť doslova kruté rozhovory a hlavne na to, že to budete chcieť 100x zabaliť. 

Serie vás, ako s vami klient zaobchádza, aj keď vám platí vysoko nadpriemerne? Dajte mu výpoveď. Vážte si svoj čas a ľudí, ktorí si to zaslúžia. Všetko sa vám to v dlhodobom horizonte vráti. Držte sa.

2019: Zmena 

Slovo, ktoré nikto nemá rád. Už len zmena počasia je každodenná téma, z ktorej ľudia chytajú depky.

Zmeny su nepopulárne, zaužívané je fajn. Veď načo niečo meniť, keď nám to takto funguje? A toto je vaša smrť. Stagnácia skôr či neskôr všetko zabije. Keď prestanete cvičiť, zničíte si telo podobne ako alkoholik. Keď prestanete meniť vo firme veci k lepšiemu, zničíte seba, vašu spoločnosť a aj vašich zamestnancov.

Spoločnosť a doba napreduje a vy sa musíte prispôsobiť. Ak to nespravíte vy, spraví to váš konkurent. A keď to spraví on, spravíte to potom aj vy, ale už nebudete prvý. Takže ak ste sa náhodou ocitli v stave, keď sa vám zdá, že všetko funguje bez problémov, vedzte, že prvé problémy už číhajú za rohom.

Majte oči stále otvorené, uši nastavené a pozorujte, skúmajte a vymýšľajte, čo sa dá zmeniť k lepšiemu. Doprajte si niekoľkokrát mesačne oddychový deň bez meetingov a telefonátov a prídete na veci, ktoré vám doslova unikajú medzi prstami.

O našej doposiaľ najväčšej a najodvážnejšej zmene si môžete prečítať v tomto článku.

2020: Päťročnica

Ako by povedal jeden môj známy, päť rokov, to je nič, to je ako prd do Šumavy. A má pravdu. Ale bol to krásny prd. A stál za to.

Ešte predtým, než začnem tradičnú, mne vlastnú rozsiahlu ďakovnú reč, mi zostáva len vysloviť víziu na ďalších päť rokov. Tú však už budeme nastavovať spoločne s naším tímom.

Ďakujem.

Ján Černej Ak sa ma spýtate, aké jedlo mám najradšej, odpoviem, že všetko. Srdcom introvert, no stále rád obklopený inšpiratívnymi ľuďmi, podnetným prostredím a zážitkami. Mojím najlepším kamošom je ticho, no hudba mi hrá od rána do večera. Niekedy si môžete myslieť, že vás nevnímam, no v skutočnosti rozmýšľam nad tým, čo, ako a prečo ste práve povedali. Mám strach z výšok, ale láka ma horolezectvo a obloha. Komplikovanejšie to už nejde. Ozaj, som Marketinger.

Mohlo by vás zaujímať