PPC

Bannerová slepota: Prečo ľudia ignorujú vaše reklamy a ako to zmeniť?

Marek Černej
08. 05. 2020
14011 pozretí
PPC
Marek Černej
14011 pozretí
08. 05. 2020

Bannerová slepota: Prečo ľudia ignorujú vaše reklamy a ako to zmeniť?

Internet je zahltený reklamou, a tak sa ju ľudia naučili filtrovať. Ako docieliť, aby si spomedzi kvánt bannerov všimli práve ten váš?

Od uvedenia prvých bannerov do digitálneho sveta ubehlo viac než 20 rokov. Počet bannerových reklám, ktoré sa zobrazovali na rôznych weboch, zaznamenal odvtedy obrovský nárast. Miera prekliknutia, žiaľ, nie.

V minulosti dosahovala výsledky viac ako 40 %, čo je v porovnaní s dnešnými 0,5 % veľmi smutné. Prečo? 


Takto vyzeral prvý banner.

Hlavným dôvodom nižšej miery prekliknutia a nárastu používateľov, ktorí začali používať rôzne tooly slúžiace na blokovanie reklám, je skutočnosť, že väčšina bannerových reklám sa stala rušivou či nudnou. Odsúdenie týchto bannerov nie je teda nič iné ako len selektívne ignorovanie. 

Na druhej strane tu máme ďalšieho bubáka pre každého AdSense vyznávača – a.k.a “žijem si svoj digitálny sen” či “zarábam aj počas spánku”. Tým je bannerová slepota. 

O tom, čo to znamená a ako sa dokážeme tohto bubáka zbaviť, sa dočítate nižšie.

Bannerová slepota

Bannerová slepota označuje stav, keď používatelia ignorujú bannerové reklamy – či už vedome alebo naopak.

Používatelia sú zahltení množstvom obsahu natoľko, že ich mozog automaticky filtruje reklamy ako nechcený hluk v meste. S obmedzeným rozsahom pozornosti a zmyslovým preťažením majú tendenciu selektívne nasmerovať svoju pozornosť iba na tú časť webového obsahu, ktorá súvisí s tým, čo hľadajú. Čiže s ich cieľmi.  

Tým, že sa používatelia naučili venovať pozornosť iba prvkom, ktoré sú pre nich užitočné a, naopak, ignorovať tie, ktoré sú irelevantné (nudné a rušivé), dochádza k boju o pozornosť medzi samotným obsahom webu a prvkami v používateľskom rozhraní.

Mnoho ľudí sa dokonca naučilo ignorovať akýkoľvek obsah, ktorý sa podobá reklame, je v jej blízkosti alebo sa zobrazuje na miestach, ktoré sú tradične vyhradené reklame. 

Pozrite sa na svoje vlastné online skúsenosti. Spomeniete si na nejakú bannerovú reklamu, ktorú ste dnes alebo tento týždeň videli na partnerských stránkach Google? 

Nie? Nevadí.

Spomeniete si na posledný reklamný banner, na ktorý ste klikli?

Nie? Volajte 112 alebo vyhľadajte odbornú pomoc. 

Srandy bokom. Neznamená to, že máte poruchu vy, ale skôr digitálny svet plný reklamných bannerov.

 

Presýtenosť marketingového obsahu má negatívny efekt na generovanie preklikov inzerenta z reklám. Nie je to však iba problém inzerentov, ale tiež majiteľov webov.

Zaujíma vás, prečo používatelia reagujú na rôzne CTA (call to action) prvky implementované na webe oveľa jednoduchšie, než na reklamné bannery?

Primárne preto, že prídu na váš web z konkrétneho dôvodu. Väčšina z nich tak považuje iné reklamy za rozptýlenie. Odstránia tak všetky zbytočné prvky na webe v snahe docieliť zámer návštevy webu.
 

Ktoré faktory spôsobujú bannerovú slepotu?
 

  • Umiestnenie bannerov/štruktúra webu
    Reklama sa zobrazí na mieste, kde to používatelia očakávajú. Taktiež sa často stáva, že si už jednoducho zvykli na rozloženie webu, a tak inštinktívne vedia, ktoré prvky majú ignorovať.
     
  • Vzhľad reklamy
    Dajte si záležať na tom, aby vizuály reklám ulahodili očiam používateľov. Ide totižto o faktor, ktorý do výraznej miery ovplyvňuje mieru preklikovosti.
     
  • Zneužívanie bannerov a informačné presýtenie
    Používatelia budú ignorovať to, čo sa im nepáči. Presýtením bannerov na webe docielite len to, že opustia web čo najrýchlejšie.
     
  • Reklamy nie sú prispôsobené webu
    Reklamy nie sú v súlade s potrebami vašich návštevníkov alebo sa zobrazujú nesprávnemu publiku.


Na druhej strane, bannerové reklamy sú dôležitým nástrojom, ako prežiť v online reklame, takže ich odstránenie neprichádza do úvahy.

Napriek všetkým existujúcim štatistikám, ktoré poukázali na to, ako sa bannery stali neúčinnými, naďalej vytvárajú značný príjem pre značky. Navyše sa očakáva, že sa to ani tak rýchlo nezmení.

Ako upútať pozornosť

Našťastie, stále existujú možnosti, ktorými si dokážete získať pozornosť používateľov. Uvediem niektoré z nich:
 

Skúste natívnu reklamu

Pre rýchle vysvetlenie, čo natívna reklama je, uvediem jednoduchý príklad. Jedna z najstarších natívnych reklám, ktorú videl každý z vás, je platená reklama vo vyhľadávaní. 

Reklamné inzeráty spĺňajú všetky podmienky natívnej reklamy. Svojím vzhľadom totiž dokonale kopíruju organické vyhľadávanie. 

Ide teda o takzvanú skrytú reklamu, ktorá nebije do očí ako klasická reklama. Namiesto toho splýva s hlavným obsahom webu.

Ktorá časť webu má podľa vás najlepší dosah a je tak ideálnym miestom pre vašu reklamu? Ak ste si mysleli, že je to pravý, ľavý, horný alebo dolný banner, ste na omyle. 

Je to práve hlavný obsah, ktorý používatelia čítajú alebo pozerajú. Táto oblasť má preto vždy najvyššiu mieru interakcie a viditeľnosti na webe. Taktiež je to jedno z najlepších miest na poskytovanie natívnych reklám.

Spôsob, akým ľudia skenujú obsah na webe. Zdroj: crazyegg.com

Používatelia majú tendenciu všímať si natívnu reklamu rovnakým spôsobom, ako vidia váš obsah na webe. Nielenže sú tieto reklamy oveľa viditeľnejšie, ale majú tiež väčšiu šancu interagovať s používateľmi.

Jedným z hlavných dôvodov ich efektívnosti je fakt, že neutekajú od obsahu webu na kilometre preč a zároveň sú unikátne. Tiež je oveľa pravdepodobnejšie, že používatelia budú zdieľať so svojimi priateľmi práve takúto natívnu reklamu než klasický banner.

A fakt, že cena za natívnu reklamu sa z roka na rok zvyšuje, svedčí o tom, že ide o efektívnu formu reklamy s vysokou mierou prekliknutia a interakcií. 
 

Propagujte relevantný obsah

Pri navrhovaní novej bannerovej kampane zvážte, či by nestálo za námahu presnejšie zacieliť vaše audiences. Takto môžete zabezpečiť to, aby vaše reklamy boli priamo zacielené na konkrétneho spotrebiteľa.

Prípadne sa môžete viac vyhrať s remarketingovými audiences. Remarketing je jedným z najúčinnejších spôsobov, ako zvýšiť mieru prekliknutia a priviesť používateľov na váš web. Je ťažšie ignorovať bannerovú reklamu, kde inzerujete produkt, ktorý už používateľ vyhľadával na vašom webe.

Štatistiky hovoria, že 25 % používateľov oceňuje behaviorálne zacielené reklamy, pretože im to pomáha v procese rozhodovania. 

Ďalšou z metód je zacielenie na základe umiestnenia webových stránok. Táto metóda je užitočná, ak máte predstavu o možných webových stránkach, ktoré navštevujú vaši potenciálni klienti. Potom už len stačí tieto weby nahodiť do svojich audiences v Google Ads a bannery sa môžu zobrazovať.
 

Pracujte s video reklamou

Máte pri surfovaní na vašom super rýchlom smartfóne radšej čítanie článkov alebo pozeranie videí? Osobne sa prikláňam k druhej možnosti.

Pridanie prvkov multimédií, ako sú napríklad animácie či interaktivita, je jednoduchý spôsob, ako upútať pozornosť potencionálnych klientov a odlíšiť sa od konkurencie.

Skvelou formou, ako vyrozprávať príbeh vášho produktu, je video. Vedeli ste, že až 74 % používateľov takto porozumie vášmu produktu oveľa lepšie?

Najnovšie štatistiky poukázali na to, že bežný používateľ strávi mesačne viac ako 16 minút pozeraním video reklám. Videá fungujú bez problémov a majú skvelý dosah naprieč zariadeniami.

Vytvorené video môžete následne spustiť ako reklamu na Facebooku alebo Youtube.

Dĺžka videa je dôležitým faktorom, od ktorého závisí množstvo získaných interakcií. Pri jednoduchom produktovom videu sa odporúča neprestreliť dĺžku 60 sekúnd, no ak vás kreativita nepustí a chcete predať silnú emóciu alebo príbeh, kľudne zainvestujte pár sekúnd navyše.
 

Nepreháňajte to 

Ako už bolo spomenuté, reklamné bannery nás bombardujú z každej strany. Znamená to ale, že stránka s väčším počtom reklám generuje aj vyššiu mieru prekliku? Alebo je to naopak? 

Pozornosť používateľov do značnej miery ovplyvňuje aj samotný vizuál reklamy. Je to teda niečo, čo určite netreba podceniť, ak nechcete, aby ľudia vašu reklamu odignorovali.

Realita je, žiaľ, taká, že sa často nepozeráme ani na UX (user experience). Ak chcete rátať s peniažkami do budúcna, mali by ste UX opätovne zaradiť medzi hlavné priority.

Úprimne povedané, namiesto toho, aby ste umiestňovali nekonečné množstvo reklám na web, zamerajte sa na minimálny počet a popracujte skôr na optimalizácii. Používateľom predstavte reklamy, ktoré chcú vidieť, a umiestnite ich tak, aby neboli rušivé, ale skôr lákavé. 

Uistite sa, že vaša reklama bude dokonale dopĺňať váš obsah na webe, pretože reklamy, ktoré sú relevantné, majú aj vyššiu šancu splniť priania používateľov, ktorí navštívili váš web. 

Rada na záver

A čo to všetko znamená pre vás? Viac peniažkov.

Bannerové reklamy sú, či už pre inzerentov alebo majiteľov webov, užitočným prostriedkom na šírenie informácií. Ak sú dobre premyslené a poskytujú správne informácie, dokážete nimi predať cenné poznatky o vašich produktoch a službách, o ktorých používatelia doposiaľ nemuseli vedieť.

Pokiaľ však chcete nakopať bannerovú slepotu, tvorte lepšie reklamy. Docielite to jedine tak, že sa prestanete sústrediť na vlastné potreby, ale začnete sa zaujímať o potreby a záujmy vašich zákazníkov.

Marek Černej

V Marketingeri pôsobím na pozícii PPC špecialistu. Na starostli mám všetky platené reklamné kampane našich klientov. Každú jednu z nich beriem ako moju vlastnú, a preto sa snažím, aby z financií, ktoré klient investuje do reklamy, vyťažil maximum.

Mohlo by vás zaujímať