Toto je viac ako len článok. Toto je zoznam 3 najväčších klišé v slovenských sloganoch
Content

Toto je viac ako len článok. Toto je zoznam 3 najväčších klišé v slovenských sloganoch

Kristína Biela
27. 08. 2016
10569 pozretí
Content
Kristína Biela
10569 pozretí
27. 08. 2016

Toto je viac ako len článok. Toto je zoznam 3 najväčších klišé v slovenských sloganoch

Skôr ako prejdem k veci, niečo vám sľúbim. Tento text, ktorý pre vás píšem, vám ušijem na mieru. A preto verím, že bude mať dušu. A že sa z neho napokon stane niečo, čo v konečnom dôsledku bude viac ako len článok.

Niektorí už možno tušíte, o ktorých frázach bude v tomto článku reč, a poniektorí možno nevidíte absolútne žiadny zmysel v tom, čo som načrtla v úvode.

Nech už je to akokoľvek, jedno je isté. V tomto príspevku budem popisovať 3 najväčšie klišé v sloganoch slovenských firiem, s ktorými sa u nás v agentúre tradične stretávame aj niekoľkokrát do dňa a ktoré nám svojou nulovou originalitou dokážu zakaždým vykúzliť úsmev na tvári... ;)

Ale aby som bola presná, nebudem písať o "najväčších sloganových klišé", ktoré dostali takýto prívlastok akoukoľvek oficiálnou formou. Ide totiž o náš špeciálny Marketinger výber, s ktorým sa môžete, ale, prirodzene, nemusíte stotožniť.

Pre úplnosť informácií ešte uvediem, čo to vlastne klišé je.

Stručne o klišé

Podľa Frazeologickej terminológie z roku 1995, uverejnenej na webe Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra Slovenskej akadémie vied, sa za klišé považuje ustálený slovný obrat, ktorý kvôli stereotypnému a mechanickému používaniu v reči stratil svoju údernosť a do istej miery aj pôvodný význam.

Citujúc z wikistránky, ktorá vychádzala zo spomenutej publikácie, sú klišé „všeobecné, situačne málo konkrétne, stereotypné, otrepané a takmer nič nehovoriace slová, ktoré, hoci mali pôvodne presný význam, neustálym opakovaním sa v reči opotrebovali, alebo lepšie povedané ošúchali či znehodnotili.“

Otrepané, stereotypné, neustále opakované, ošúchané. Presne to sú tie slová, s ktorými sa mi spájajú 3 nasledujúce slogany, ktoré obrovské množstvo slovenských firiem a podnikateľov ešte stále mimoriadne obľubuje. Ktoré to teda sú?

1. Slogany ušité na mieru

V Marketingeri sme si už dávno všimli, že firmy na Slovensku šijú pre svojich zákazníkov veľmi, ale naozaj že veľmi rady. Ono by na tom vlastne ani nebolo nič zlé, keby sa šitie v sloganoch nepoužívalo najčastejšie v prenesenom význame. Pretože šiť na mieru obleky, poťahy do áut a pokojne aj topánky, to je úplne v poriadku.

Dnes sa však vo veľkom šije aj financovanie, obchodný dom, kancelárie, jazykové kurzy a dokonca aj kúrenie... Neveríte?

 

Dokonca, ani ja sama nemám na šitie veľký talent, ale, ako som už načrtla v úvode, tento článok vám šijem na mieru. ;)

2. Viac ako len slogany

Od šitia na mieru sa však v sloganoch dá posunúť "o level vyššie". A vytvoriť tak niečo, čo bude v konečnom dôsledku viac ako len slogan. Ako?

Recept je jednoduchý:

Napríklad, ak budete ponúkať zábavu, ponúknite viac ako zábavu.

A ak hodinky, predávajte viac ako len hodinky. 

Jednoducho povedané, vždy sa môžete vybrať cestou, že sa budete snažiť byť viac ako len tým, čím ste. A zaručene sa tak zaradíte medzi stovky ostatných, ktorí si myslia presne to isté...

Preto vždy majte na pamäti slávny citát Oscara Wildea :

Be yourself. Everyone is already taken.

Stručne po slovensky – nemusíte byť viac ako len, stačí, ak budete len... sami sebou. :)

V spojitosti s „viac ako len“ mi ešte napadá jeden post na Facebooku, ktorý som nedávno videla, ale spätne som sa k nemu už nedopátrala. Išlo o obrázok obalu istej pizzerie, ktorá vo svojom slogane uvádza, že ponúka viac ako len pizzu. Viete, čo zákazník tejto spoločnosti nájde po tom, čo otvorí škatuľu s pizzou? Áno, je to tak. Uvidí pizzu. Nič viac. :D

Ak by ste sa k tomu obrázku dostali, postnite ho v komentári pod článkom, budem sa tešiť.

3. A nezabudnime na slogany, ktoré majú dušu

Keď však niekto nedokáže ponúknuť viac ako len to, čo ponúka, stále do toho môže vložiť dušu.

Ale keďže Slovensko je krajina plná dobrých ľudí a podnikateľov, ktorí vkladajú do svojej práce kopec úsilia a lásky, zrazu sa stalo, že služby a produkty, ktoré majú dušu, sú všade, kam sa len pozrieme.

A vyzerá to tak, že dušu má zrejme všetko. Veď, napokon... ;)

Pripomeňme si tiež slogany so superlatívmi

Na chvíľu však ešte trochu odbočím od mojej top 3 zostavy. Predsa len mi totiž nedá nespomenúť aj slogany so superlatívmi. Teda tie, ktoré sú najlepšie, najrýchlejšie a najkvalitnejšie.

Práve tie boli kedysi pomerne častým problémom slovenskej reklamy. Našťastie, v poslednom čase môžeme byť svedkami toho, že sú na ústupe, preto by som ich do zoznamu našej klišé zostavy zrejme zaradila neprávom. Napriek tomu si myslím, že nie je úplne na škodu ich pripomenúť. Pretože ešte aj dnes ich stále môžeme kde-tu zazrieť – či už online, na bilbordoch alebo v printe.

Pritom je to nielenže veľmi neoriginálny spôsob, ako sa propagovať, ale navyše aj druh reklamy, ktorý je často v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe.

Podľa 4. bodu v 15. článku tohto kódexu totiž „reklama nesmie použiť žiaden superlatív, osobitne „najlepší“, „najlacnejší“, „najrýchlejší“, „najkvalitnejší“ a obdobné, bez jednoznačného a hodnoverného preukázania pravdivosti a oprávnenosti takéhoto tvrdenia, ktoré sa viaže na celý produkt.“

Navyše, so superlatívmi ťažko pochodíte aj v Google Adwords, pretože ani len Google nepovoľuje v reklamách nepodložené superlatívy či konkurenčné tvrdenia, teda pokiaľ na vstupnej stránke neponúkate dostatočne dôveryhodné potvrdenie o pravdivosti tohto tvrdenia treťou stranou.

A tak, hoci by ste to aj cítili v kostiach, že práve vy ste najlepší, kým to nebudete mať potvrdené napríklad dôveryhodným a oficiálnym prieskumom, kosti stačiť nebudú. Alebo budú v prípade, ak sa rozhodnete etiku reklamy ignorovať, čo by vám však na profesionalite rozhodne nepridalo.

Z klišé netreba zúfať, treba ho zmeniť

Ak ste pri čítaní tohto článku práve zistili, že sa slogan vašej spoločnosti nápadito ponáša na niektorú zo spomenutých fráz, nezúfajte.

Zmyslom môjho príspevku totiž nie je vysmievať sa či kritizovať, ale len jednoducho upozorniť na fakt, že ak niekto používa v spojitosti so svojím podnikaním slogany, ktoré rovnako využívajú stovky iných firiem, len ťažko sa odlíši.

Skúste preto vaším sloganom vyzdvihnúť vašu pridanú hodnotu, niečo, čo je zmyslom toho, čo robíte a čo vás skutočne charakterizuje.

A hoci aj vašu prácu robíte viac ako len dobre, dávate do toho dušu a všetko šijete vašim zákazníkom na mieru, teraz už viete, že to robí aj množstvo ostatných spoločností a toto nie je cesta, ktorá vás zviditeľní na trhu. :)

PS: Máte aj vy nejaké „obľúbené“ klišé reklamné frázy? Ak áno, napíšte v komentároch. ;)

Kristína Biela V Marketingeri pôsobím na pozícii Content Marketing Manager, no ani popri tom v sebe nezapriem vášeň pre novinárčinu. Milujem prácu so slovom, hovoreným či písaným, a fascinuje ma, akú dokáže mať silu, ak je použité v správnom čase, na správnom mieste a správnym spôsobom. Skúsenosti s tým hovoreným slovom som pritom naberala už od detstva v rádiu, nuž a s tým písaným predovšetkým počas štúdia žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, kde som tri roky šéfovala časopisu študentov. V prípade, že by mi slová začali dochádzať, postačí niekoľko šálok dobrej kávy či pár hodín v prírode. A som naspäť.

Mohlo by vás zaujímať