Design

Čo nám dizajn dáva, keď nám život berie

Patrik Čaky
10. 10. 2020
415 pozretí
Design
Patrik Čaky
415 pozretí
10. 10. 2020

Čo nám dizajn dáva, keď nám život berie

Spoznajte dôvody, prečo milovať dizajn a dizajnérov taktiež. Make design, not art. 

Enter the Matrix

Dizajn nás ovplyvňuje, to určite každý chápe. Ťažko povedať, do akej veľkej miery, keďže sa nachádza pomaly všade a v rôznych podobách. Ako Boh. Obzrite sa okolo seba. Funny a creepy zároveň, nie? Dokonca aj obyčajná ceruzka má dizajn.

No skôr ako začnem písať o mojej láske k dizajnu, v skratke vám prezradím, čo dizajn je a ako funguje. First thing first.

Dizajn nie je umenie. Amen. Shout out umeleckým školám, ktoré učia žiakov opak. Dizajn má viacero významov a podôb, povedal by som, že v závislosti od kontextu a pohľadu.

Napríklad architektúra, interiérový, softvérový alebo môj milovaný grafický dizajn. Aby toho nebolo málo, väčšinou sa medzi sebou vedia dokonale dopĺňať. Check vizuál nižšie. 


Zdroj: simplicable.com

Všetky tieto formy dizajnu spája jedná neviditeľná vec. Hodnota. Nie, nemyslím finančnú, ale tú, ktorá pridáva veciam zmysel a vlastnosti. Ak to mám povedať polopate, dizajn dáva nehmotným veciam dušu. Alebo prinajmenšom zmysel. Sila, nemyslíte?

Ako som už písal dávnejšie, dizajn bez zadania je umenie. Zadanie je teda pre dizajn základ. Udáva smer, cieľ a atribúty, ktoré konečný dizajn bude obsahovať.

Ak dizajn nevzniká podľa zadania, výsledná hodnota bude nesprávna. Pekný príklad je pozícia alebo umiestnenie.

Ak v zadaní máme, že tvoríme niečo, na čo sa budeme pozerať z diaľky, pravdepodobne to bude veľké, s jednoduchými tvarmi a jasnou myšlienkou. Na rozdiel od malých a  detailných, na ktoré sa pozeráme z blízka. Logické a funkčné. Pravidlo, že zadanie je najdôležitejšie, pritom platí pre každú formu dizajnu.

Keďže som srdcom a dušou grafický dizajnér, posnažím sa vám ukázať, prečo milujem to, čo robím. Snáď vás s tým nakazím – veru, nebolo by to prvýkrát.

Či už ide o informačný, produktový alebo aj reklamný dizajn, každý z nich nám pomáha, uľahčuje a ovplyvňuje náš život bez toho, aby sme si to všimli. A práve tomu sa budem v tomto článku venovať.

Which Way, That Way

Ľudia blúdia. Nemyslím to metaforicky a už vôbec nie v zlom. Každý sa už predsa niekedy určite stratil. Či už v pri nakupovaní obchodnom centre, cestovaní alebo pri scrollovaní sociálnych médií. Bežné ako Reného naruby obrátené ponožky.

Grafický dizajn hrá veľkú časť v našom každodennom živote. Od farieb a tvarov, ktoré dokážu naladiť emóciu, cez legendárne ikony, ktoré vedia povedať nielen slová, ale hneď celé vety, až po kompletné vizuálne systémy, ktoré nás sprevádzajú celým životom.

Farby a tvary

Farby a tvary majú v ľudskom živote hlboký emočný význam, pretože emócie s nami dokážu robiť divy. Dokonca si ich vieme zapamätať.

Dokážu vytvoriť náladu dizajnu, ktorý ovplyvnuje naše rozhodnutie, napríklad pri nakupovaní. Presne z tohto dôvodu sa nám v obchode nakupuje oveľa ľahšie, keďže obľúbené produkty poznáme už podľa farby alebo tvaru.

Predstavme si, ak by bolo všetko balené rovnako. Návšteva obchodu by bol doslova hlavolam, ktorý by viedol k časovej strate, čo nemá nikto rád. Dizajnéri toto základné  “moodové” pravidlo poznajú a často býva v grafickom dizajne to najdôležitejšie. Prečo?

Pretože vo vizuálnej komunikácii na prvom dojme extremne záleží. Farby a tvary vedia dokonale opísať vlastnosti bez toho, aby človek musel čokoľvek prečítať. 

#designhint | Farby a tvary by mali jednoducho opísať vlastnosti a hodnoty dizajnu. Správne nastavenie týchto základných atribútov často vedie k želaným výsledkom.


Zdroj: coschedule.com

Ikony

Myslím, že jednoduchosť informácií záleží od jej základnej hodnoty. Ikony sú skvelá ukážka dizajnu v bežnom živote. Používajú sa už stáročia. Vo svojej jednoduchosti dokážu ľudí rýchlo usmerňovať, upozorniť, naučiť alebo informovať.

Taktiež vedia naladiť emóciu. Legendárne emoji alebo kríž sú výborný príklad. Keďže zvyknú byť graficky nenáročné, ich výhodou je rýchlosť čítania a pochopenia. Stačí vidieť. Ich úloha je uľahčiť náš život o zbytočné slová. 

#designhint | Ak vedľa ikony napíšete, čo tá ikona znamená, zbytočne tým duplikujete informáciu. Škoda miesta, využite ho inakšie.
 

Typografia

Srdcovka o ktorej som už taktiež písal, si zaslúži spomenúť aj tomto článku. Font matters everday.

Typografia hrá extremnu rolu v ľudskom vnímaní dizajnu. Veľakrát plní úlohu primárneho nastavenia dizajnu, spoločne s farbami a hlavne tvarmi. Tvary a typografia zväčša od seba závisia, no nie je to pravidlo.

Určite nezáleží iba na tom, čo napíšete, ale aj na tom, ako to napíšete. Písmo dokáže taktiež navodiť emócie, no vždy spolu s významom obsahu. Napríklad to znamená, že ak písmo nezodpovedá dizajnu, zhoršuje to čítanie a porozumenie samotnej hodnoty.

#designhint | Ak v dizajne zvolíte správny typeface písma, ktorý má rovnaké tvary a hodnoty ako samotný dizajn, je isté, že jeho rozpoznateľnosť bude vyššia.


Zdroj: canva.com

Vizuálna Identita

Grafické systémy alebo vizuálne identity tu boli už od stredoveku. Ha-ha, srandujem. Ale pokojne to môže byť pravda, čo myslíte?

Veď v podstate aj smerové označenia alebo označenia ulíc majú vždy systém (dizajn manuál) s presne definovanými hodnotami dizajnu. Napríklad čitateľné a výrazné písmo s jednoduchou ikonou, ktorá dopĺňa význam. 

Vizuálna identita je kombinácia vizuálnych pravidiel a nastavení v spojení s dizajnom.

Vizuálna komunikácia hrá v bežnom živote veľkú rolu, obzvlášť v dnešnej digitálnej dobe. Povedal by som, že čím vyšší je rok, tým väčšiu váhu má vizuál. Ľudia stále menej a menej rozpravajú, no viac scrollujú a chatujú. Ako spieva Metallica, sad but true.

No predsa to má aj výhody. Vďaka digitálu sú ľudia viac uvedomelí vo vizuálnej komunikácii. A práve to nám uľahčuje každodenný život.

Každý z nás má svoje známe alebo obľúbené značky, ktoré sú nám blízke. Poznáme ich produkty, ich hodnoty a, samozrejme, dizajn.

Tým dizajnom myslím práve vizuálne pravidlá, vďaka ktorým si vieme automaticky zaradiť, čo patrí komu. Niekedy to je tvar, farba, niekedy zase písmo alebo kombinácia všetkého. 

Stáva sa, a vidím to všude, kam se podívám, že znalosť týchto dizajnových nastavení značky niekedy presiahne znalosť a zmení sa na lásku. S ňou prichádza podľa mňa najsilnejšie USP – emócia lásky, ktorá nás dokonale ovláda.

#designhint | Pri vytváraní vizuálnych nastavení je dobré myslieť na jednoznačnú rozpoznateľnosť značky. Unikátne nastavenia tvarov, farieb, písma a štýlu vám v tom zaručene pomôžu. Nekopírujte, vymýšľajte! 


Zdroj: behance.net/gallery

Love Brand

Ach, tá láska k nehmotnému, k značkám. Často sa pozastavujem nad tým, ako blízko vedia mať ľudia k značkám a k ich samotnému dizajnu. Táto láska a obľuba nás ovplyvňuje instantne. Ale na základe čoho?

No predsa toho, čo som písal vyššie. Hodnoty a vlastnosti, ktoré vytvára dizajn.

Pekný príklad je tichá rivalita medzi Adidasom a Nike. Obe značky majú vlastné dizajnové hodnoty, ktoré si stále držia. Hoci sa tam dizajnéri striedajú ako ponožky.

No ako dizajnéra ma teší, keď vidím, že má niekto obľúbený brand. Pretože vidím, že moja práca má reálny dopad na život – dáva lásku. 


Zdroj: Nike

In The End

Kto ma pozná, vie, že som grafický dizajnér dušou aj telom. Popravde, posledné roky žijem iba pre dizajn, a to mi dáva zmysel do života. Trošku choré, keď sa zamyslím, že žijem pre prácu. Ale fuck it, tento lifestyle sa mi páči.

Duševne ma totiž napĺňa pomáhať druhým, aj keď o tom vôbec, ale že absolútne vôbec netušia. A presne taký dizajn je. Pomáha ľuďom každý deň, pritom si to málokto uvedomuje.

Na designe je krásne, že nikdy nie je sebecký.

Patrik Čaky Už od čias pokreslených školských lavíc som vedel, že dizajn dokáže oveľa viac, než len vyzerať. Dokáže dať emóciu alebo charakter. Tento dar poctivo skillujem a počas dlhoročnej praxe v reklame sa z daru stalo prekliate. S týmto prekliatím žijem každý deň, pretože sa to zmenilo na lifestyle a prácu, ktoré milujem. #designlife

Mohlo by vás zaujímať