6 dôvodov, prečo sa (ani trochu) nehanbím za to, že pracujem v reklame
Content

6 dôvodov, prečo sa (ani trochu) nehanbím za to, že pracujem v reklame

Kristína Biela
30. 12. 2019
2784 pozretí
Content
Kristína Biela
2784 pozretí
30. 12. 2019

6 dôvodov, prečo sa (ani trochu) nehanbím za to, že pracujem v reklame

Nedávno sa ma v bare opýtal istý mladý muž otázku: „Kde pracuješ?“ Odpovedala som stroho: „V reklame.“ A on mi vám na to (lichotník jeden) s nadšením odvetil: „Ty si na billboardoch?“

Nuž, na billboardoch naozaj nie som, ale originálnejšiu reakciu som si snáď ani nemohla priať. A prečo ňou začínam tento článok?

Zrejme preto, že takáto reakcia je naozaj veľmi zriedkavá. Často totiž dostávam na moju obdobnú odpoveď skôr kritický pohľad a negatívne odozvy:

„V reklame? Tam iba klamete ľudí, to ani nie je poriadna robota.“ A podobne.

Ale viete čo? Ono vám to poriadna robota skutočne je. A hoci som spočiatku sama nebola úplne uzrozumená s mojím pôsobením v tejto sfére, po rokoch práce v nej som pochopila, že to môže byť (a v mojom prípade aj je) úžasná a zmysluplná práca. A hneď vám aj dokážem, prečo.

Kým začnem

Aby sa neminuli vaše očakávania s nasledujúcim textom, najskôr uvediem veci na pravú mieru. V Marketingeri vediem náš kreatívny/textársky tím, takže sa tento článok bude držať v medziach danej oblasti.

Práve našou tvorivou optikou sa vám však pokúsim rozšíriť obzory o tom, čo všetko v skutočnosti reklamou môže byť, hoci sa to tak na prvý pohľad ani nemusí zdať.

1. Inšpirujeme

Ak ste si mysleli, že len útočíme na ľudí lacnými reklamnými frázami a nútime im veci, ktoré ani sami nechcú, mýlite sa. Naša práca siaha oveľa ďalej.

Vďaka klientom, ktorí chápu, že značka sa nebuduje len jednorazovými reklamami v telke či na billboardoch, máme možnosť spoločne tvoriť dlhodobé projekty, ktoré okrem promovania značky prinášajú verejnosti pridanú hodnotu. O čom točím?

Napríklad o projekte Idem – cestovateľskom portáli, ktorý od roku 2017 tvoríme pre FIRO-tour a o ktorom som sa už podrobne rozpísala v jednom z mojich starších článkov.


V rámci portálu zdieľame s čitateľmi cestovateľské inšpirácie a rady v podobe detailne spracovaných článkov, reportáží či rozhovorov. Témy pritom ďaleko presahujú ponuku destinácií FIRO-tour.

A čo je najlepšie, našu snahu ocenili aj čitatelia, ktorí si len tento rok zobrazili stránky portálu viac než 600-tisíckrát. Vau. Ďakujeme. Jednoznačne najväčšie zadosťučinenie.

O to väčšiu radosť máme z toho, keď nám podobné projekty pribúdajú a my tak dostávame možnosť tešiť a inšpirovať aj ďalšie skupiny ľudí.

Vďaka skvelej spolupráci s online galantériou Mimib.sk sme napríklad koncom roka vytvorili Zápletky, najpopletenejší magazín na webe. O čom je a pre koho ho tvoríme?

Prirodzene, pre komunitu všetkých ľudí, ktorí milujú háčkovanie, pletenie a ručné práce. Projekt je síce ešte len vo svojom ranom štádiu, ale už prvé reakcie na publikované texty nám jasne naznačili, že sme nestúpili vedľa.

Aj toto je teda ukážka tej našej „otravnej“ reklamnej práce. Práce, na ktorú som úprimne hrdá. A to ešte len začínam.

2. Vzdelávame

Z ľahších a populárnejších tém sme si tento rok odskočili aj k vzdelávaciemu projektu s ušľachtilým cieľom, ktorý sme vytvorili v spolupráci s finančnou spoločnosťou Wealth Effect Management. Tým projektom bola Finančná zrada, ktorá si dala za cieľ zbaviť trh zbytočných popletkov.

V rámci dvoch mesiacov trvania kampane sme prostredníctvom Finančnej zrady vystríhali ľudí pred nekalými praktikami finančných agentov a poskytovali im odborné rady z oblasti financií.

Bonusom projektu bola (a stále je) dostupná online poradňa, v ktorej vám finančníci z WEM zodpovedia akúkoľvek zmysluplnú otázku týkajúcu sa financií. Viac o projekte sa, prirodzene, dozviete priamo na stránke financnazrada.sk.

3. Otvárame oči

Vďaka spolupráci s neziskovou organizáciou Habitat for Humanity a projektu Európskej únie Build Solid Ground sme tento rok dostali príležitosť šíriť na Slovensku aj dôležitú osvetu.

Tá spočíva v zvyšovaní povedomia o neuspokojivej situácii v oblasti bývania a pozemkových práv v rozvojových krajinách Afriky, Ázie, strednej a latinskej Ameriky. Že vám táto téma nič nehovorí?

Skúste si nakresliť domček jedným ťahom na stránke projektu, ktorý sme vytvorili, a všetko vám hneď bude jasnejšie.

Projekt Jednýmťahom.eu dopĺňa tiež náročnejšia, no o to dôležitejšia komunikácia na blogu a sociálnych sieťach. Aj ňou verejnosti dávame vedieť, že mať šťastný a bezpečný domov ešte stále nie je pre väčšinu ľudí samozrejmosť.

4. Zdieľame

Výborné na našej práci je aj to, že sa, na rozdiel od mnohých iných profesií, sústavne delíme o veľkú časť toho, čo vieme, čo máme radi, čo nás inšpiruje, baví či posúva vpred. A to je skvelá vec.

Napríklad v rámci našej fanpage pravidelne dohľadávame a zdieľame tie najlepšie reklamné práce z celého sveta. A na našom magazíne Free Times zase odovzdávame naše know-how. Prečo to robíme?

Možno práve preto, aby bola reklamná práca na Slovensku kvalitnejšia, krajšia a predovšetkým lepšie vnímaná. Koniec koncov, aj to sú dôvody, pre ktoré ráno rada vstávam z postele. Že k tomu môžem aj mojou troškou prispieť.

5. Záleží nám

Zároveň si treba uvedomiť, že čím viac vzdelaných ľudí so zásadami a morálnymi hodnotami pôjde pracovať do reklamy, tým vyššiu úroveň bude táto sféra nadobúdať. A tým väčšmi z nej začne profitovať nielen klient, ale aj verejnosť.

Nemá preto zmysel odsudzovať ľudí za to, že sú súčasťou tejto komerčnej mašinérie, ale pýtať sa ich na to, čo je skutočne náplňou ich práce, prečo sa jej venujú a aký prínos oni sami vo svojej práci vidia.

Som si istá, že ak namiesto odsudzovania prídu zaujímavé otázky, môžete byť milo prekvapení z odpovedí. Ale tiež nemusíte.

Sama som si vytýčila v práci istú misiu, ktorú sa mi darí napĺňať vďaka spoluprácam s našimi klientmi a predovšetkým vďaka nášmu copywriterskému tímu. V čom spočíva? Zapĺňať internety pozitívnym obsahom.

Obsahom, ktorý inšpiruje, pomáha, vzdeláva či pohladí na duši. Ostatne, odporúčam, aby ste si pozreli etický kódex copywritera, ktorý dala dokopy naša copy-novinárka Naty. Veľa vypovedá o našom prístupe k práci.

Áno, v porovnaní s obsahom, ktorý produkujú médiá, je naša práca úplne zanedbateľná, ale ako sa hovorí, niekde treba začať. Treba začať od seba.

6. Rozširujeme si obzory

Na záver to najlepšie, alebo jednoducho to, čo mám na mojej práci v reklame najradšej. Sústavné vzdelávanie. A neuveriteľný rozhľad.

Kde inde ako v agentúre by ste sa súčasne dozvedali o práci s CNC strojmi, priemyselnom čistení odpadových vôd, investovaní do ETF fondov a popri tom tiež cestovaní, háčkovaní, starostlivosti o deti či joge?

Jasné, nestávajú sa z nás odborníci na všetko. Ale predsa, do debaty na večerné pivo sa takýto rozhľad zíde. Len škoda, že na pivo nechodím.

Ok. Ale čo tá otravná reklama, ktorá nám nedá pokoj?

Vedzte, že vďaka dátam robíme všetko preto, aby sa k vám dostávala správne zacielená reklama, prispôsobená vašim preferenciám. Hoci je jasné, že ešte stále nie sme tam, kde by sme chceli byť.

Vrelo vám však odporúčam, aby ste si prečítali články od mojich šikovných kolegov, ktorí sa venujú automatizácii či PPC reklame, aby ste pochopili procesy i náš prístup k distribúcii kampaní k zákazníkom.

Zo všetkých spomeniem napríklad skvelý kúsok od nášho PPC majstra Mareka o tom, prečo vás reklama prenasleduje. A k nemu si určite dajte tiež výborný pohľad na nepopulárne vyskakovacie okná a bannery od nášho špecialistu na automatizáciu Jakuba.

Ja sa vám v závere chcem ešte tradične poďakovať za prečítanie môjho textu, ale taktiež vám z celého srdca popriať, aby ste i vy ráno vstávali do práce s radosťou.

Verím, že to tak máte, a teším sa na všetku pozitívnu reklamnú prácu v roku 2020. Nielen tú od nás. :)

Kristína Biela Nie som si tým celkom istá, ale hovoria o mne, že som vraj veľký detailista (pozn. red. i študovaný žurnalista). V Marketingeri piatym rokom zastrešujem obsah a kreatívu, nuž práve preto zrejme chodím zamyslená každú chvíľu. Pravdou je, že ma vytáčajú prevrátené kapuce a veľké egá, no rovnako tiež fráza „to sa predsa spraviť nedá“. A čo ma najviac teší? Jednoznačne pokojné rána, dobrá káva, stredoslovenská príroda a umné čítanie, ale taktiež dostatok kvalitného času na spanie. Na záver len dodám, že sa mi život stvárňuje v rýmoch, zvyknem ho preto nazývať svojou vlastnou Tragipoéziou.

Mohlo by vás zaujímať