5 výrokov známych autorov, ktoré vám pomôžu pochopiť podstatu úspešného písania
Content

5 výrokov známych autorov, ktoré vám pomôžu pochopiť podstatu úspešného písania

Kristína Biela
11. 04. 2017
6582 pozretí
Content
Kristína Biela
6582 pozretí
11. 04. 2017

5 výrokov známych autorov, ktoré vám pomôžu pochopiť podstatu úspešného písania

Už odmalička som túžila po tom, aby som sa v dospelosti živila písaním. A hľa. Dnes je to skutočne tak. Okrem toho, že to považujem za obrovské šťastie, ktoré ma v živote stretlo, verím, že mojou prácou dokážem aspoň trochu pomôcť aj ostatným bláznom, ktorí túžia po tom istom. A ak by som to hneď aj nedokázala ja sama, určite mi v tom pomôžu múdri ľudia, ktorých výroky budem citovať v tomto článku.

Najskôr si ale ujasnime jednu vec. Určite nepatrím k fanúšikom motivačných citátov typu „Dokážeš to, stačí len veriť!“ a nebudem vám tu ani odporúčať, aby ste každé ráno vstávali o piatej a pili iba citrónovú vodu. :) Takéto výroky v tomto článku nenájdete.

Rada sa však inšpirujem výrokmi spisovateľov, úryvkami z kníh či slovami uznávaných ľudí z reklamy, ktorí majú dostatok skúseností na to, aby inšpirovali a motivovali ostatných.

Aj preto som pre vás v tomto článku spísala zoznam niekoľkých mojich obľúbených citácií o písaní, ktoré stoja za prečítanie. Teda, ak to s písaním myslíte naozaj vážne.
 

Práve tieto výroky totiž dokážu v krátkosti povedať o úspešnom písaní niekedy oveľa viac ako niekoľko „zaručene účinných tipov, ktoré z vás urobia TOP textára“, aké nájdete publikované na každom druhom blogu o copywritingu. Úprimne. :)

Prejdime teda k avizovaným výrokom. Toto sú oni:

1. Výrok Benjamina Franklina ako rozhodujúci faktor toho, či vôbec písať

Americký štátnik, vedec a novinár Benjamin Franklin sa preslávil týmto výrokom:

 

„Either write something worth reading or do something worth writing.“

 

Preklad: „Buď napíšte niečo, čo bude stáť za prečítanie, alebo urobte niečo, čo bude stáť za napísanie.“

Ako si to vysvetľujem?

Vždy sa usilujte o to, aby ste robili veľké veci, ktoré budú hodné toho, aby im ostatní venovali pozornosť. Či už to bude brilantne napísaný text, alebo iná činnosť, v ktorej budete vynikať spomedzi ostatných.

Ak pritom v písaní dlhodobo nedosahujete úspech, zamyslite sa nad tým, či by nebolo lepšie venovať váš čas radšej tomu, aby ste vytvorili niečo, o čom sa v budúcnosti bude môcť písať. Každý z nás predsa dokáže byť pre spoločnosť prínosom v inom smere.

Pokúste sa preto nájsť to, v čom budete lepší ako ostatní, a neplytvajte vašimi schopnosťami a talentom na nesprávnom mieste. Pretože či už si to priznáme alebo nie, písanie si talent vyžaduje. A vyžaduje si ho dosť.

2. Fitzgerald o tom, kedy písať. A kedy, naopak, nie

Francis Scott Fitzgerald, jeden z najvýznamnejších predstaviteľov stratenej generácie a autor svetoznámeho románu Veľký Gatsby, povedal nasledujúce:

 

“You don't write because you want to say something, you write because you have something to say.”

 

Preklad: „Nepíšete preto, že chcete niečo povedať. Píšete preto, lebo máte čo povedať.“

Ako to aplikovať do súčasnosti?

V poslednej dobe sa fenomén content marketingu a s ním i blogovania dostal takmer do každej sféry. A mnohí preto píšu, píšu a ešte raz píšu... a sami ani často nevedia, prečo to vlastne robia.

Preto, aby ich konečne bolo vidieť v Googli? Pre top pozície na určité vyhľadávané kľúčové slová? Pre seba a o sebe? Toto by určite nemali byť vaše priority.
 

V prvom rade si treba uvedomiť, že píšete pre ľudí. Ľudí, ktorých nezaujíma niekoľko pekných fráz, ktoré im o sebe chcete povedať, ale zato si určite radi prečítajú informácie, o ktorých dokážete zo svojej pozície hovoriť lepšie ako ktokoľvek iný a viete, že môžu byť prínosné aj pre ostatných.

Blogy, články a portály, za ktorými nie je hlbšia myšlienka, cieľ a ľudia, ktorí ich tvoria s nadšením, sú často odsúdené na neúspech. Rozplynú sa totiž medzi kvantami ostatných, ktoré sú na tom podobne.

Ak však začnete písať, pretože cítite, že máte čo ľuďom povedať a máte im čo odovzdať, som presvedčená o tom, že si postupom času vybudujete verné publikum.

3. Stephen King o túžbe písať bez vôle čítať

Spisovateľ Stephen King je najpredávanejší a najkultovejší žijúci spisovateľ v Spojených štátoch, ktorý má na svojom konte viac než 50 vydaných románov. O písaní teda vie rozhodne oveľa viac ako ja. Z viacerých jeho výrokov, ktoré sú mi sympatické, som vybrala tento:

 

“If you don't have time to read, you don't have the time (or the tools) to write. Simple as that.”

 

Preklad: „Ak nemáte čas na čítanie, nemáte ani čas (alebo nástroje) na písanie. Také jednoduché.“

V ďalšom jeho výroku zase povedal, že ak sa chcete zlepšiť v písaní, musíte robiť dve veci – veľa čítať a veľa písať. V oboch týchto napohľad banálnych myšlienkach sa však ukrýva veľká pravda.

Aká?

Jednoducho povedané, čím viac budete čítať, tým lepšiu slovnú zásobu budete mať. Rovnako sa vám zlepší gramatika, ľahšie sa vám budú skladať jednotlivé vety a akosi podvedome sa v písaní výrazne zlepšíte.
 

Mohlo by vás zaujímať: 3 banálne gramatické chyby, s ktorými by sme sa mohli už raz a navždy rozlúčiť
 

Okrem toho, ak chcete písať a chcete písať naozaj kvalitne, mali by ste mať tiež veľký rozhľad a vedomosti (minimálne z oblasti, v ktorej pôsobíte a o ktorej píšete). Tu sa bez čítania a neustáleho vzdelávania nezaobídete.

Tým však nechcem povedať, že musíte každý týždeň prečítať jednu knihu. Ale vyhradiť si počas dňa určitý čas na čítanie spravodajstva, zaujímavých portálov, blogov či časopisov a aspoň sem tam siahnuť po pútavej knihe, to sa určite dá.
 

 

Navyše, nielenže si tým zlepšíte svoje pisateľské schopnosti, ale zároveň získate kopec informácií o tom, čo ľudí zaujíma a ako na to reagujú (keď sa bavíme o obsahu online).

4. Frostov citát o vzťahu autora s čitateľom

Výrok, ktorý budem rozoberať teraz, vyslovene zbožňujem, pretože sa mi už niekoľkokrát na 100 % osvedčila jeho platnosť.

Povedal ho niekdajší americký básnik, štvornásobný nositeľ Pulitzerovej ceny za poéziu Robert Frost. V origináli znie takto:

 

“No tears in the writer, no tears in the reader. No surprise in the writer, no surprise in the reader.”

 

Preklad: „Žiadne slzy v spisovateľovi, žiadne slzy v čitateľovi. Žiadne prekvapenie v spisovateľovi, žiadne prekvapenie v čitateľovi.“

*Samozrejme, prekladatelia by všetky výroky určite zvládli preložiť krajšie :)

Čo tým však chcel básnik povedať?

Pochopte, že prostredníctvom vášho textu sa prihovárate vašim čitateľom. A aj z písaného prejavu sa dá ľahko vycítiť, či vás téma zaujíma, či ste do nej osobne zaangažovaný a tiež to, s akou emóciou ste ho písali. Ak so žiadnou, očakávajte, že s rovnakým pocitom budú k vášmu textu pristupovať i tí „na druhej strane“.

Tým, že zdieľam tento výrok, ale určite nechcem tvrdiť, aby sa z vás stali básnici a aby ste sa každým textom snažili čitateľa rozplakať – to by teda bolo. Skúste však písať o témach, ktoré vás zaujímajú a bavia.

Ak totiž budete tvoriť texty, ktoré nezaujímajú vás samých, nečakajte, že budú zaujímať vašich čitateľov.

5. Otec reklamy David Ogilvy o preceňovaní kreativity

Ako posledný výrok som si nechala úryvok z mojej obľúbenej knihy O reklame od Davida Ogilvyho. Výborná kniha pre všetkých reklamných nadšencov, odporúčam. :)

Hneď v úvode knihy napísal Ogilvy niekoľko zaujímavých a dovolím si tvrdiť, že aj veľmi trefných myšlienok o kreativite pri písaní. Z knihy vyberám tento úryvok:
 

„Vytvoril som množstvo skvelých kampaní, ale pokiaľ sa ma spýtate na môj najúspešnejší inzerát, bez váhania vám odpoviem, že to bol prvý inzerát, ktorý som napísal na podporu priemyselného rozvoja Portorika. Nezískal ani jednu cenu za kreativitu, ale presvedčil radu výrobcov, aby vybudovali továrne na tomto chudobnom ostrove. Je smutnou pravdou, že agentúra, ktorá nebude robiť nič iné ako takúto dôkladne premyslenú a na faktoch založenú reklamu, nikdy nezíska reputáciu „kreatívnej“ agentúry. (...) Čo je ale dobrá reklama? Reklama, ktorá sa vám viac páči, pretože je pekne urobená, alebo reklama, ktorá predá viac tovaru? Tieto dve veci nejdú dohromady.“


Priznávam, možno som v závere trochu odskočila od charakteru ostatných výrokov. Predchádzajúci úryvok mi však umožňuje oprieť sa o slová reklamnej legendy popri tom, ako budem tvrdiť, že kreativita pri písaní (pokiaľ nejde o beletriu) skutočne nezohráva najdôležitejšiu rolu.

Nesnažte sa za každú cenu vo vašich textoch prekypovať originalitou, nevšednosťou, vtipom a snažiť sa byť cool, pokiaľ to nie je vyslovene žiaduce. Zamerajte sa na kvalitu informácií, ktoré poskytujete, píšte vecne, úprimne a otvorene a nezabudnite sa vo vašich textoch čitateľom prihovárať.

Určite to ocenia viac ako síce super kreatívne, no ťažko zrozumiteľné, ba až dvojzmyselné vety, ktorých pochopenie trvá minimálne dvakrát toľko, ako porozumenie vecnému a úprimnému textu. Ľudia dnes nemajú veľa času na to, aby lúštili kreatívne hádanky.

Zhrnutie

Verím teda, že ste si aspoň v jednom z vyššie uvedených výrokov našli niečo, s čím ste sa stotožnili alebo čo vás podnietilo pozerať sa na písanie trochu inak. Vedzte, že ak by spomenuté výroky neboli inšpiráciou pre mňa samú, tento článok by nevznikol.

Držím vám teda prsty vo vašej „pisateľskej“ kariére. A ak by ste mali na mňa nejaké otázky, podnet na článok alebo ďalšie zaujímavé výroky na doplnenie, napíšte mi v komentároch. Poteším sa. :)

Zdroje citácií:
www.goodreads.com
David Ogilvy – O reklame

Kristína Biela V Marketingeri pôsobím na pozícii Content Marketing Manager, no ani popri tom v sebe nezapriem vášeň pre novinárčinu. Milujem prácu so slovom, hovoreným či písaným, a fascinuje ma, akú dokáže mať silu, ak je použité v správnom čase, na správnom mieste a správnym spôsobom. Skúsenosti s tým hovoreným slovom som pritom naberala už od detstva v rádiu, nuž a s tým písaným predovšetkým počas štúdia žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, kde som tri roky šéfovala časopisu študentov. V prípade, že by mi slová začali dochádzať, postačí niekoľko šálok dobrej kávy či pár hodín v prírode. A som naspäť.

Mohlo by vás zaujímať