Jednoduché, ale účinné: 4 tipy, ktoré vám pomôžu vyťažiť zo sociálnych sietí viac
Social

Jednoduché, ale účinné: 4 tipy, ktoré vám pomôžu vyťažiť zo sociálnych sietí viac

Diana Bieliková
05. 10. 2019
2940 pozretí
Social
Diana Bieliková
2940 pozretí
05. 10. 2019

Jednoduché, ale účinné: 4 tipy, ktoré vám pomôžu vyťažiť zo sociálnych sietí viac

Sociálne siete nie sú žiadna raketová veda. A občas stačí urobiť naozaj málinko a vaše výsledky môžu byť razom oveľa lepšie. V mojom článku vám ukážem pár jednoduchých, ale zato efektívnych spôsobov, pomocou ktorých môžete využívať možnosti Facebooku a Instagramu na marketingové účely lepšie ako doposiaľ.

V článku si postupne povieme viac o nasledujúcich témach:

  •  tagovanie produktov priamo v príspevkoch
  •  tvorba príspevkov so zdieľaným odkazom
  •  Messenger a jeho marketingové možnosti využitia
  •  ako vytvoriť súťaž, ktorá vám prinesie lepšie výsledky

A začneme hneď tým najlepším. 

1. Označovanie produktov priamo vo feede

Sociálne siete Instagram a Facebook sprístupnili už aj slovenskému trhu označovanie produktov priamo vo feede, čo určite potešilo všetkých obchodníkov a tiež spotrebiteľov.

Táto nová funkcia jednoznačne uľahčuje a zrýchľuje celý proces nákupu, keďže spotrebitelia si tak môžu pomocou pár preklikov ihneď zakúpiť produkt, ktorý je zobrazený vo vizuáli príspevku.

Na Instagrame má takto označený post v pravom hornom rohu zobrazenú ikonu bielej nákupnej tašky, ako môžete vidieť aj na obrázku. (Na facebookových postoch ju však nenájdete.)

Predtým, ako začnete označovať produkty vo svojich príspevkoch, je však potrebné spraviť niekoľko úprav v nastaveniach.

V prvom rade musíte mať firemný účet na Instagrame, ktorý je prepojený s vašou firemnou stránkou na Facebooku. Následne si cez Facebook Business Manager vytvorte katalóg produktov (produktový feed) vášho e-shopu. Na výber máte dve možnosti, vytvoriť si produktový katalóg priamo v Business Manageri alebo prostredníctvom URL feedu.

Ak sa však stav vašich skladových zásob alebo samotné produkty menia pomerne často, odporúčam použiť URL feed. V tomto prípade si následne môžete zvoliť aj frekvenciu aktualizácie katalógu vašich produktov. 

Presný postup krok za krokom nájdete aj na tomto videu:
 


Ak teda máte firemné účty na Instragrame a Facebooku navzájom prepojené, produkty z vášho produktového feedu môžete označovať v príspevkoch na Facebooku aj Instagrame. 

Pri takomto type príspevkov sa po kliknutí na obrázok zobrazí názov a cena konkrétneho produktu. Ak následne kliknete ešte raz na vybraný produkt, presmeruje vás to priamo na webstránku s možnosťou okamžitého nákupu.
 


Ukážka tagovania produktov na Instagrame.
 


Ukážka tagovania produktov na Facebooku.

Jednoduché, rýchle a efektívne, tak načo ďalej otáľať?

2. Príspevky so zdieľaným odkazom

Statusy pri jednotlivých príspevkoch by mali byť stručné, výstižné a pútavé, to už vie asi každý. Spotrebitelia však potrebujú k nákupnému rozhodnutiu viac ako len základné informácie.

Nie vždy sú však ochotní si dodatočné informácie sami dohľadávať. Preto z vlastných skúseností odporúčam tvoriť príspevky so zdieľaným odkazom, ktoré používateľa po kliknutí na obrázok presmerujú priamo na webovú stránku, kde môže nájsť všetky potrebné informácie.

Tvorba takéhoto typu príspevku je veľmi jednoduchá, stačí, ak do okienka, kde obvykle hneď píšete status, skopírujete URL adresu webovej stránky, na ktorú chcete potenciálnych zákazníkov odkázať. Potom sa vám automaticky vygeneruje obrázok z webovej stránky a tiež krátky text, ktorý sa nachádza hneď pod obrázkom.

Automaticky vygenerovaný obrázok však nemusí byť vždy taký, aký by ste si predstavovali, no priamo na Facebooku si ho nedokážete vymeniť za iný. Rovnako to platí aj o texte.

Ak si teda chcete zmeniť vygenerovaný obrázok alebo text, musíte tieto zmeny urobiť priamo v CMS-ku alebo cez nástroj Kontentino, tak ako to robíme my. Pridané obrázky je ideálne nahrať v rozmeroch 1080x1080 pixelov.

Nakoniec už len stačí vymazať URL adresu z okienka určeného na písanie statusu a nahradiť ju pútavým popisom, ktorý zaujme vaše cieľové publikum.

3. Messenger a jeho marketingové možnosti využitia

V tejto časti si priblížime možnosti, ktoré nám ponúka Facebook Messenger. Čím ďalej, tým viac rastie jeho popularita a niet sa čomu čudovať. Zákazníci v dnešnej dobe uprednostňujú komunikáciu, ktorá je rýchla, stručná, osobnejšia a ľahko dostupná, jednoducho pohodlná. A presne taká je komunikácia prostredníctvom Messengeru.
 

Vytvorte si automatický pozdrav a tiež odpoveď

V rámci nákupného rozhodovacieho procesu potrebujú ľudia čo najviac informácií a, samozrejme, chcú ich vedieť hneď. Preto sú sociálne siete v tomto smere také obľúbené. 

Prostredníctvom Messengeru sa môžu spotrebitelia jednoducho a rýchlo spojiť s danou značkou a opýtať sa na všetko, čo potrebujú. Ak však chce podnik realizovať komunikáciu prostredníctvom Messengeru čo najefektívnejším spôsobom, musí odpovedať na otázky v čo najkratšom čase. Ako to docieliť bez toho, aby ste museli byť 24 hodín denne online?

Facebook vám v tomto prípade poskytuje hneď niekoľko riešení.

Začneme tým najjednoduchším, a to vytvorením si automatického pozdravu a taktiež automatickej odpovede v prípade vašej neprítomnosti.

Stačí, ak si otvoríte vašu fanpage, prekliknete sa na Business Manager a v nastaveniach správ zapnete možnosť „Show a Messenger greeting“. Hneď po zapnutí sa vám zobrazí návrh textu pozdravu, ktorý si ,samozrejme, môžete zmeniť presne podľa vašich potrieb.
 


Na vytvorenie automatickej odpovede v čase, keď ste offline, je potrebné v časti “Response Assistant” kliknúť na “Go to Automated Responses”. Následne sa vám otvorí nové okno, kde je potrebné zapnúť “Instant reply”. V strednej časti si po kliknutí na “Edit” môžete nastaviť text automatickej odpovede, ako môžete vidieť aj na obrázku nižšie.
 


Automatický pozdrav aj odpoveď si navyše môžete personalizovať. Vybrať si môžete napríklad možnosť oslovenia krstným menom, priezviskom alebo celým menom, čo je skvelý spôsob, ako túto formu komunikácie s potenciálnymi zákazníkmi a taktiež zákazníkmi posunúť na ešte osobnejšiu a priateľskejšiu úroveň.

Vyskúšajte silu chatbotov

Ďalšou skvelou možnosťou, ako naplno využiť Messenger vo svojom podnikaní, je používanie chatbotov. Nie sú žiadnou veľkou novinkou, avšak v praxi sa s nimi môžete stretnúť len málokedy.

Môže to byť tým, že si veľa ľudí predstaví hodiny programovania, kým vznikne takýto chatbot. To však nie je nevyhnutné. K tomu, aby ste si mohli vytvoriť šikovných chatbotov vo svojom Messengeri, nepotrebujete vedieť programovať. Ale o tom až o chvíľu. Najskôr si priblížime, prečo sa považuje chatbot za takú výhodu.

Vedeli ste, že pomocou chatbotov môže podnik znížiť náklady na zákaznícky serviso 30 %? Chatboti totižto urýchľujú reakčný čas a dokážu odpovedať až na 80 % bežných otázok.

Navyše, využitie chatbotov je omnoho efektívnejšie ako posielanie správ prostredníctvom e-mail marketingu. Ukázalo sa, že pomocou chatbotov môžete dosiahnuť až 84 % open rate, čo predstavuje mieru otvorení správ, ktoré boli poslané používateľom. E-mail marketing pritom dosahuje open rate zvyčajne iba 15 – 34 %. 

Chatbot v podstate predstavuje software, ktorý napodobňuje konverzáciu a pomocou zadaných kľúčových slov dokáže odpovedať na otázky alebo vykonať určité jednoduché úkony. A ako si ho teda dokáže vytvoriť aj obyčajný laik?

Existuje na to niekoľko dostupných platforiem. Najpoužívanejšia je aplikácia ManyChat, ktorá má aj bezplatnú verziu, ak počet vašich odberateľov, s ktorými chatbot komunikuje, je menší ako 500.

Postup vytvorenia chatbota nie je žiadna raketová veda. V prvom rade sa zaregistrujete na ManyChat.com pomocou facebookového účtu, cez ktorý spravujete fanpage, na ktorej chcete vytvoriť chatbota. Po kliknutí na „Sign In“ sa vám automaticky otvorí okno s výzvou na prepojenie ManyChat účtu s facebookovým účtom, ktorú dvomi klikmi potvrdíte.
 


Vo vašom novovytvorenom účte si následne vytvoríte za pomoci 11 prehľadných tutoriálov chatbota presne podľa vašich predstáv.

Výhody používania chatbotov pritom pociťuje na vlastnej koži čoraz viac podnikov. Odborníci pracujúci pre portál Business Insider predpokladajú, že v roku 2020 bude používať chatbotov až 80 % podnikov.

Poďme však ďalej, pretože to stále nie je všetko, čo Messenger v rámci online marketingu dokáže.
 

Facebook Messenger Ads

Facebook približne pred dvoma rokmi sprístupnil tvorbu reklám priamo v Messengeri. Tento krok bol už dlho očakávaný, keďže aplikáciu Messenger využíva každý mesiac vyše miliarda ľudí na celom svete. Navyše sa až 53 % užívateľov vyjadrilo, že by s väčšou pravdepodobnosťou realizovali nákup v podniku, ktorý môžu kontaktovať prostredníctvom chatovej aplikácie.

Tieto reklamy sa zobrazujú medzi jednotlivými vláknami konverzácií alebo ako obrázok na domovskej stránke. 

Poďme si teda vysvetliť, ako si takúto reklamu nastaviť. Postup je veľmi jednoduchý, pretože aj tieto reklamy nastavujeme prostredníctvom Facebook Ads Managera.

Prvým krokom bude vytvorenie novej kampane, v ktorej si môžete zvoliť ako cieľ Traffic, Conversion, Messages alebo App install. Ak si vyberiete Traffic alebo Conversion, v ďalšom kroku si musíte vybrať, kam presmeruje vaša reklama používateľa, ktorý klikne na CTA button. Zvoliť si môžete Website, App alebo Messenger.

V prípade, že si zvolíte za cieľ Messages, si môžete vybrať z dvoch typov reklám, takzvaných „Click-to-Messenger“ alebo „Sponsored Messages“.

Reklamy typu Click-to-Messenger vyzerajú na prvý pohľad ako klasické reklamy v news feede, avšak po rozkliknutí sa používateľovi otvorí chatovacie okno, kde môže komunikovať priamo s danou značkou.

click to messenger adsUkážka reklamy typu Clik-to-Messenger. Zdroj: developers.facebook.com


Druhou možnosťou je zvoliť si sponzorovanú reklamu, ktorá sa zobrazuje priamo v Messengeri, ako môžete vidieť na obrázku nižšie. Možno si teraz poviete, či to už Facebook s tými reklamami neprehnal, avšak tento typ reklamy sa zobrazí iba tým používateľom, ktorí už predtým realizovali konverzáciu s vybranou značkou.
 

sponsored messagesUkážka typu Sponsored Messages. Zdroj: botscrew.com


V ďalšom kroku je potrebné si nastaviť cieľové publikum, umiestnenie a rozpočet reklamy, tak ako pri klasických facebookových reklamách. Zmeny si však môžete všimnúť v sekcii „Identity“, kde sa objavila nová časť „Messenger setup“.
 


V pravej časti je zobrazený náhľad návrhu vašej reklamy a po kliknutí na „Edit“ si môžete nastaviť text správy, personalizované oslovenie a tri rôzne otázky, ku ktorým navyše môžete vytvoriť automatické odpovede.
 


Ak to všetko máte, stačí už len potvrdiť a vaša prvá Facebook Messenger Ad je na svete. Gratulujem. Práve ste urobili ďalší krok v oblasti budovania vzťahov s vašimi zákazníkmi. 

4. Efektívnejšie súťažné príspevky

Súťaže predstavujú skvelý spôsob, ako sa dá pomerne rýchlo zvýšiť počet sledovateľov, šíriť povedomie o značke a pritiahnuť pozornosť potenciálnych zákazníkov. Ale to už určite viete.

Budem sa opakovať, ale v prvom rade je najdôležitejší vizuál. Mal by byť pútavý, ale zároveň jednoduchý, aby z neho ľudia ihneď pochopili podstavu súťaže a hlavne, že ide o súťaž.  Taktiež odporúčam dať do vizuálu na viditeľné miesto logo značky, aby bolo jasné, kto je tvorcom súťaže, a teda aj týmto spôsobom prispieť k budovaniu vzťahov so zákazníkmi.
 

sutazne gif bleskovo
Zábavný a interaktívny vizuál, aký sme vytvorili pre klienta Bleskovo.sk, dokáže pritiahnuť určite viac pozornosti ako len statický obrázok.
 

Pošlite ich na váš web

Ďalším odporúčaním je položiť používateľom takú súťažnú otázku, na ktorú nájdu odpoveď v popise produktu alebo niekde inde na vašej webovej stránke. Takto docielite okrem iného aj zvýšenie preklikov na váš web a súťažiaci sa navyše dozvedia o vašom produkte informácie, ktoré by si inak pravdepodobne neprečítali.
 

Skromne alebo vo veľkom štýle?

Je dobré si tiež uvedomiť, že nejde ani tak o to, či je výhra naozaj hodnotná. Väčšine spotrebiteľov stačí aj malá cena na to, aby obetovali pár sekúnd a spravili to, čo od nich vyžadujete ako podmienku súťaže. Napokon, aj maličká výhra poteší.

Riaďte sa preto heslom „menej je niekedy viac“ a realizujte súťaže radšej častejšie a s menšími výhrami ako len raz za čas s hodnotnou cenou.

Ak si to však môžete bez problémov dovoliť, na výhrach nešetrite a pravidelne vytvárajte súťaže o naozaj hodnotné ceny, pretože dosiahnuté výsledky potešia určite aj vás. O tom niet pochýb. 
 

Vypočujte ich

Súťaže predstavujú zároveň skvelú príležitosť, ako veľmi jednoduchou a príjemnou cestou zistiť názory, skúsenosti alebo aj nápady ľudí, ktorí sa o váš produkt zaujímajú.

Stačí, ak v rámci súťaže položíte otázku a súťažiaci budú svoje odpovede písať do komentárov, čo zvýši vaše interakcie. Spýtať sa môžete napríklad na to, ktorý z dvoch produktov by si radšej vybrali, aký nový produkt by vo vašej ponuke privítali alebo čo sa im najviac páči na vybranom produkte.

Môžete tak z toho vyťažiť pre svoje podnikanie naozaj hodnotné dáta, tak prečo to nevyužiť?  
 

Pozor na pravidlá

Predtým, ako začnete rozmýšľať o podmienkach vašej súťaže, si poriadne naštudujte pravidlá, ktoré v tomto prípade stanovil Facebook. Celé znenie nájdete tu, v skratke však Facebook zakazuje, aby ste vyžadovali:

  • lajk na vašu fanpage
  • zdieľanie príspevku na vašej časovej osi
  • zdielanie príspevku na časovej osi priateľa
  • označenie priateľa/ov v komentári.

Áno, ako môžete vidieť skoro každý deň v news feede, väčšina súťaží je proti pravidlám. Treba si však zvážiť, či sa chcete pridať k „rebelom” a zbierať bezcenných „zdieľačov”, ktorí chcú len vyhrať a pritom sa vôbec nezaujímajú o vašu značku, alebo sa riadiť pravidlami, pomaly zväčšovať vašu fanúšikovskú základňu o potenciálnych zákazníkov a hlavne neriskovať zrušenie vašej fanpage.

A ešte jedna drobnosť na záver. Dajte okoliu najavo vašu radosť z výhercu. Účinnou formou je zdieľať fotku výhercu, tešiaceho sa z výhry, priamo na vašej firemnej stránke alebo profile. Zvyšuje to dôveryhodnosť vašej značky, vytvára dobrý dojem a predovšetkým si ostatní používatelia budú istí, že vaša súťaž nie je žiadny podfuk.

Dúfam teda, že vás moje jednoduché odporúčania inšpirovali a vaše podnikanie na sociálnych sieťach bude ďalej pokračovať tým správnym smerom.

Diana Bieliková Online marketing ma zaujal ešte počas štúdia marketingového a obchodného manažmentu. Prvým impulzom bolo zrejme zadanie na vymyslenie kampane pre malý e-shop s parketami, ktoré sme spomedzi všetkých ostatných skupín zvládli najlepšie vďaka mojim nápadom. Hoci priznávam, slovo parkety som potom ešte dlho nechcela počuť. Tak či onak, moje kroky už počas výšky smerovali do agentúry Marketinger, kde som síce spočiatku pôsobila ako office výpomoc, no už po čase som si našla cestu k tomu, čo ma zaujímalo najviac – sociálnym médiám. Tie ma fascinujú najmä svojou dynamikou a obrovským priestorom na uplatnenie kreatívnych nápadov. Aby som ich mala stále dosť, pravidelne ich chodím načerpávať do prírody. Som totiž nevyliečiteľný prírodoholik.

Mohlo by vás zaujímať