Automatizácia: Nevyhnutná investícia, ktorá sa vám v budúcnosti niekoľkonásobne vráti
Automation

Automatizácia: Nevyhnutná investícia, ktorá sa vám v budúcnosti niekoľkonásobne vráti

Michal Sučanský
22. 03. 2017
6084 pozretí
Automation
Michal Sučanský
6084 pozretí
22. 03. 2017

Automatizácia: Nevyhnutná investícia, ktorá sa vám v budúcnosti niekoľkonásobne vráti

V dnešnej rýchlej dobe ide v podnikaní hádam už len o dve veci – potrebujeme získať viac času a znížiť náklady. Jednou z praktík, pomocou ktorých to skutočne môžete dosiahnuť, je automatizácia.

Neustály konkurenčný boj s cenami a zvyšovanie nárokov núti každého podnikateľa zamyslieť sa nad tým, ako určité procesy zautomatizovať.

Začalo to pred pár rokmi scriptami v PPC reklame, pomocou ktorých sa zautomatizovali určité aktivity. Napríklad sledovanie ceny za preklik, aby sme si udržali určitú pozíciu, alebo aby sa pri e-shopoch s veľkým počtom produktov nemuselo stráviť veľa času pridávaním a odoberaním produktov.

V dnešnej dobe je už omnoho viac nástrojov, ktorými si dokážeme zautomatizovať aj iné aktivity. Napríklad nástroj Boosterberg automatizuje boostovanie príspevkov na Facebooku. Ak teda potrebujete boostovať počas dňa veľa príspevkov, napríklad ako náš klient Dobré noviny, tento nástroj si zamilujete.

Ďalšie nástroje, ktoré sa zaoberajú komplexnou automatizáciou, sú napríklad Adobe Marketing Cloud, IBM marketing cloud, Emarsys a Exponea. A práve v jednom z nich sme sa tak naskillovali, že sme sa stali jeho certifikovaným partnerom.

Tým nástrojom je práve Exponea.

Exponea – nástroj na steroidoch

Exponea je úplne šialený analytický nástroj, ktorý slúži na analyzovanie správania zákazníkov, automatizáciu kampaní a prácu s takými real time dátami, aké si len dokážete predstaviť. Ak by ste spojili Google Analytics a zároveň Mailchimp, ešte stále by ste nedosiahli všetko, čo dokáže tento dátovo zameraný nástroj.

Dashboard zdroj: exponea.com

Najväčšou pridanou hodnotou, v ktorej vidíme význam nástroja Exponea, je, že ukladá celkovú históriu aktivity vašich návštevníkov, čiže ich segmentácia podľa návštev jednotlivých kategórií, alebo iných kritérií, na e-shope nie je vôbec problém.

A teraz si predstavte, že poznáte nielen históriu všetkých bývalých návštevníkov vašej webstránky, ale aj to, aké používajú zariadenia. Navyše, máte aj ich email, na ktorý ich môžete kontaktovať s takou ponukou, ktorá ich naozaj zaujme. Takže na jednotlivé segmenty viete okamžite poslať emailovú kampaň,alebo zobraziť vyskakovacie okienko so zľavou, prípadne cieliť AdWords/Facebook kampaň.

Áno, toto všetko sa dá zautomatizovať.

Vytváranie inteligentných automatizovaných scenárov, pri ktorých si môžete presne určiť, kedy sa vášmu zákazníkovi zobrazí banner alebo pošle newsletter, SMS či Facebook správa, je pritom stále len malou časťou z toho všetkého, čo tento nástroj dokáže.

Nie je pop-up ako pop-up

V Exponei môžete vložiť do cesty pri návšteve zákazníka aj vyskakovacie “pop-up” okná, a to takým spôsobom, že nebudú otravné.

Vďaka nástroju Exponea si totiž už pred vytváraním pop-up okna vieme predstaviť, kde a ako by toto okno zákazníka čo najmenej odradilo od ďalšieho prezerania si webstránky.

Napríklad, ak splníme tieto pravidlá, pop-up okno vôbec nemusí byť otravným:

  • Vytvoríme menej agresívnu grafiku
  • Pop-up umiestnime do dolného rohu
  • Zobrazíme ho napríklad po 15 sekundách, pri dosiahnutí 70 % obrazovky pri scrollovaní alebo pri odchode kurzora myšky návštevníka z prehliadača
  • Po zavretí tohto okna niekoľko dní žiadne iné okienko užívateľovi nezobrazíme
  • Ponúkneme lákavú ponuku, ako napríklad zľavu alebo akciu, aby sa užívateľ skôr potešil, ako si uvedomil, že ho otravujete a ešte mu za to ani nič neponúknete
  • Dôležité je, aby ste pop-up nezobrazovali na podstránkach v rámci nákupného procesu (respektíve v košíku) alebo hneď pri príchode návštevníka na domovskú stránku
     

Niekoľko pop-up bannerov sme vytvorili napríklad pre cestovnú kanceláriu FIRO-tour alebo pre módny e-shop s okuliarmi Eyerim, ktorým pop-up denno-denne pomáhajú zvyšovať predaje.

Pri vkladaní vyskakovacích okien na webstránku je však potrebné dať si pozor na to, aby sa kvôli nim neznížila výška objednávky zákazníka. Hoci nám totiž pop-up okná pomáhajú rozširovať databázu e-mailov, treba sa pri nich pozerať aj na iné dáta, ako sú výška objednávky či predaj produktov.

Ak však chcete vytvárať iba jednoduché vyskakovacie okná a nechcete riešiť žiadne iné zložitejšie funkcie, postačí vám aj nástroj Getsitecontrol. Na rozdiel od Exponey v ňom však nedokážete zistiť napríklad to, koľko ľudí urobilo interakciu s týmto vyskakovacím okienkom a koľkí z nich následne aj nakúpili.

(Nie tak celkom) opustený košík

Rekontaktovanie návštevníka pomocou e-mailu je celkom stará vecička, ktorá dokáže pekne zvýšiť dokončenia nákupov približne o 3 až 8 %. Avšak, čo takto si skúsiť spraviť AB testing, pomocou ktorého zistíte, kedy presne a po akých intervaloch posielať návštevníkovi e-mail o opustenom košíku či inej akcii?

Samozrejme, je podstatné vedieť, či je efektívnejšie poslať e-mail o 2 hodiny, 12 hodín alebo po 2 dňoch. Pridať však do nákupného scenáru ešte aj zobrazenie banneru so zľavou pri ďalšej návšteve webstránky a následne poslať návštevníkovi personalizovaný e-mail s naposledy prezeranými produktmi, to už je zložitejšia automatizácia, ktorú dokážete spraviť pomocou Exponey.

No práve takto nastavená automatizácia môže byť jednou z vecí, ktorá keď sa raz poriadne pripraví, zarábať vám bude neustále.

Aby sa pritom z vytvorených scenárov vyťažilo čo najviac, netreba zabúdať ani na následnú optimalizáciu či AB testovanie ďalších verzií s cieľom neustáleho vylepšovania.

Omnichannel optimalizácia

Omnichannel komunikácia (integrácia všetkých možných predajných a komunikačných kanálov do jedného celku) je kvalitne spracovaná iba vtedy, ak máte dobre pokrytý jednotný vizuálny kontakt naprieč viacerými online a offline kanálmi.

Exponea vám zabezpečí nielen toto, ale vyrieši za vás aj plánovanú postupnosť v kontaktovaní ľudí prichádzajúcich z jednotlivých kanálov.  

Príklad scenáru v Exponea zdroj: exponea.com

Personalizácia a odporúčanie produktov

Na základe bývalých návštev zbiera Exponea dáta, ktoré neskôr môžete užitočne použiť.

Napríklad, pri prvej návšteve viete pekne privítať návštevníka. No pri druhej mu už môžete odporučiť aj konkrétne produkty podľa historických dát medzi jednotlivými užívateľmi.

Ak totiž návštevníci, ktorí navštívili podobné produkty ako ja, následne nakúpili, je pravdepodobné, že sa mi pri mojom rozhodovaní budú páčiť práve tie produkty, ktoré si zakúpili. Exponea mi ich teda odporučí a mne tým urýchli rozhodovanie.

Alebo potrebujete vybrať správne produkty pre cross-sell či up-sell? Nie je problém.

Exponea je schopná používať rôzne pravidlá, ale aj umelú inteligenciu, ktorá sa dokáže naučiť správanie vašich návštevníkov, na základe čoho im následne vie odporučiť vhodné ponuky oveľa rýchlejšie, ako si my, smrteľníci, vieme predstaviť.

Živé dáta hneď poruke

Vychytávkou nástroja ako Exponea je to, že vďaka real time analytike máte všetky scenáre dátovo podložené.

To znamená, že hneď v momente, ako sa niečo na webstránke udeje, môžete začať získané dáta používať. Využiť sa dajú napríklad takým spôsobom, ako sme to urobili v tejto kampani pre cestovnú kanceláriu FIRO-tour.

Nečakajte dlho

Všetci vieme, že pre dlhodobý rast je investovanie do marketingu potrebné neustále.

Prečo však stále dokola opakovať tie isté aktivity, keď ich môžete zautomatizovať?

Skúsme si ešte raz zopakovať aspoň pár aktivít, ktoré môžete zautomatizovať – napríklad odosielanie newslettrov, boostovanie príspevkov na Facebooku, vytváranie zľavových kupónov a akcií v e-shope, pridávanie nových produktov do Google Adwords a tak ďalej...

Je teda len na vás, ktoré z aktivít, ktorým sa pravidelne venujete, sú pre vás iba každodennou rutinou, pri ktorej už ľudská sila nie je potrebná.

Ak vás však predsa len od automatizácie odrádza myšlienka, že do nej budete musieť na začiatku investovať množstvo času a práce, v poriadku – máte na to plné právo.

Dôležitým argumentom pre každého, kto túto investíciu nevie prekusnúť, je však to, že ak chcete dlhodobo investovať do reklamy, práve automatizácia je jednou z tých najšetrnejších investícií s vysokou pravdepodobnosťou návratnosti.

Konkrétne pri nástroji Exponea platí pravidlo, že čím skôr začnete, tým skôr budete môcť vo váš prospech zužitkovať všetky dáta, ktoré získate. A ako všetci dobre vieme, dáta dnes, bohužiaľ, hýbu svetom.

Alebo našťastie ? :-)

Michal Sučanský Som Marketingerom od hlavy až po päty, a preto som aj jedným zo zakladateľov. Inovácie ma poháňajú dopredu, ale budovanie skvelého tímu je pre mňa prioritou. Neznášam stereotyp a predstava dňa bez športovej aktivity ma desí.

Mohlo by vás zaujímať