Ako je možné, že naša fanpage predbehla počtom fanúšikov aj časopis Stratégie?
Social

Ako je možné, že naša fanpage predbehla počtom fanúšikov aj časopis Stratégie?

Michal Sučanský
13. 08. 2016
4372 pozretí
Social
Michal Sučanský
4372 pozretí
13. 08. 2016

Ako je možné, že naša fanpage predbehla počtom fanúšikov aj časopis Stratégie?

Spomedzi slovenských reklamných agentúr je nás málo, ktorí sme sa dostali cez hranicu 8-tisíc fanúšikov. Nedávno sme sa však mohli potešiť, že sa nám v počte fanúšikov podarilo predbehnúť aj jeden z našich obľúbených slovenských časopisov Stratégie. Ako sa nám to podarilo?

Jeden z hlavných dôvodov je určite náš super tím, ktorý vytrvalo tvorí obsah. No treba povedať, že aj naša social stratégia má niečo do seba. Práve preto som spísal pár rád, ktoré môžete použiť pri tvobe aj tej vašej. 

Čím skôr začnete, tým skôr budete mať úsmev na perách

Často sa stretávam s názorom typu teraz nemám čas a ani peniaze na to, aby som platil za reklamu na Facebooku, ktorá mi aj tak hneď nič neprinesie. Treba si však uvedomiť, že sociálne siete sú v dnešnej dobe jednou z vašich najsilnejších “zbraní”. Vďaka nim môžete rýchlo osloviť masu ľudí, ktorá s vami môže zdieľať vaše názory a rada vás podporí. Sociálne siete sú dlhodobá investícia, ktorá dokáže priniesť veľa ovocia za málo muziky.

Položte si radšej otázku – kto sa rozhýbe skôr? Vy alebo konkurencia?

Keď sme zakladali našu fanpage Marketinger, takúto dilemu sme prežívali aj my. Jedného dňa sme si však povedali, stačí, založíme ju a uvidíme. 

Niekedy príliš uvažujeme nad našimi plánmi, až sa napokon dostávame k plánovaniu plánov. Treba konať.

Kľučový názov, ľahký štart

V dnešnej dobe má svoju fanpage už takmer každá značka a na spropagovanie startupu treba byť preto trochu “vychcaný”. Moja druhá rada znie: keď zakladáte fanpage, uistite sa, že obsahuje top kľúčové slová v oblasti (napríklad Zľava dňa). Touto vychytávkou zabezpečíte, aby bolo možné vašu fanpage jednoducho nájsť aj vo vyhľadávaní Facebooku, čo je jeden z kanálov pre získanie “organických” fanúšikov zadarmo. 

Názov značky je niekedy od výmyslu sveta až taký odlišný, že keď to človek prvýkrát počuje, ani vlastne netuší, čo prezentuje. V tomto prípade je preto vhodné do názvu doplniť vysvetlujúci claim, ako napríklad Liftago – Taxi vo vrecku. Netreba sa báť, meno fanpage také nemusí ostať natrvalo, pretože Facebook umožňuje názov fanpage zmeniť. A keď sa už značka stane známejšia, dá sa claim jednoducho vymazať alebo upraviť.

Jedna stratégia je viac než dosť

Moja tretia rada znie: Keď začnete spravovať fanpage, nezabudnite sa zamysleť nad tým, aké typy príspevkov zaujímajú vašu cieľovú skupinu. Netreba zabudnúť ani na humor a zábavu, vďaka ktorej sociálne siete žijú, no dôležité je tiež neustále sa držať v téme, v ktorej sa značka orientuje.

Najlepšie na tvorbe social stratégie je, že ju stačí vytvoriť raz a naposledy. Stratégia by mala byť dlhodobá. Samozrejme, sociálne siete sú veľmi rýchle a flexibilné, preto sa treba držať trendov či nových vychytávok. Základné typy príspevkov by však mali ostať dlhodobo zakotvené ako piliere sídla Bonaparte.

Predtým, než si spíšete základné príspevky, zamerajte sa na záujmy cieľovej skupiny a tvorba typov príspevkov vám už potom pôjde ľavou zadnou. Záujmy pre fanpage reštaurácie môžu byť napríklad: 

  • rád varí doma a inšpiruje sa
  • rád si dá dobré jedlo v reštaurácii a má čas
  • zdravo sa stravuje
  • tínedžer, ktorý má rád pivo, pizzu, hamburger
  • chce sa rýchlo, dobre a kvalitne najesť za dobrú cenu atď. 

Príklady typov pravidelných príspevkov:

  • Album fotiek – fotky jedál v jedálnom lístku (vytvoriť album, kde sa budú vkladať)
  • Textový príspevok – jednovetové rady šéfkuchára (napríklad, pridaj bazalku do paradajkového pesta a dosiahneš tak sviežu vôňu a chuť pre tvoje nedeľné cestoviny)
  • Video – rýchle videjká, livestreamy, ako uvariť jedlo na spôsob tasty (prípadne zdieľať tieto príspevky, ak nie sú prostriedky na tvorbu videí)
  • Fotky – recepty v obrázku
  • Súťaže – jedinečné výhry (napríklad večera pre dvoch v kuchyni, priamo z panvice šéfkuchára)
  • Novinky reštaurácie, obedové menu, novinky zo sveta gastronómie atď.

Príklady typov príspekov, ktoré sa publikujú raz za čas: 

  • Predstavenie personálu (napríklad predstavenie kuchára, čo rád varí, jeho skúsenosti, špeciality)
  • 360° video interiéru reštaurácie atď.

Takto nejako by mohli vyzerať prvé kroky pri tvorbe social stratégie pre danú reštauráciu. Pokiaľ by sme chceli ísť do detailov, bolo by vhodné zadefinovať si časy publikovania príspevkov, použitie hashtagov, emotikonov alebo aj grafických prvkov, ktoré by mali príspevky obsahovať.

Ak chcete zvýšiť atraktivitu fanpage, pri publikovaní príspevkov nezabudnite na pravidelné obmieňanie typov príspevkov. Raz fotka, druhýkrát video a potom link na webstránku. A tak ďalej.

Príklad príspevku na fanpage Marketinger:

Súťaže to dokážu nakopnúť

Moja štvrtá rada znie: Rýchly lov fanúšikov dokážete pravidelným realizovaním jednoduchých súťaží. Tým nemyslím, že prvé, čo spravíte, bude zadanie podmienky súťaže “lajkni fanpage, zdieľaj a vyhraj”. Súťaž by mala dodržiavať pravidlá Facebooku – čiže žiadne nútené lajky a zdieľania. Stačí vytvoriť jednoduchú úlohu pre užívateľa, ktorý sa po jej splnení môže rýchlo zapojiť do súťaže. Verte mi, lajknutie či zdieľanie príspevku potom príde samo.

Pred tým ako začnete dumať nad súťažami, tu je pár tipov pre jednoduchú súťaž:

  1. Porovnávačka – napíš číslo produktu, ktorý sa ti páči najviac (1,2,3…)
  2. Napíš niečo originálne v komentári
  3. Koľko rozdielov si našiel medzi obrázkami
  4. Koľko produktov vidíš na obrázku
  5. Jednoduchá otázka, jednoduchá odpoveď (napríklad, aké je telefónne číslo našej infolinky)

Ak nemáte čo dať ako zaujímavú výhru, určite vám pomôže spolupráca či podpora iných značiek. Nám napríklad na začiaku pomohol Websupport, Sygic či iCan Academy.

Dokonca, práve v týchto dňoch prebieha ďalšia súťaž na našej fanpage. Tentokrát nám pomohli Stratégie a Eyerim. Ak máte chuť sa zapojiť, môžete tak spraviť priamo tu: http://bit.ly/sutaz-oznac-toho-komu-doprajes

Vytrvalosť je základ úspechu

Keď sme začínali dávať prvé príspevky, naše pravidlo bolo – každý druhý deň musel byť jeden príspevok publikovaný (čo je aj moja piata rada v tomto článku). Vďaka tomuto pravidlu ostanete v neustálom spojení s vašimi fanúšikmi.

Ak príspevok nedosiahne také výsledky, ako ste očakávali, nezúfajte a pokračujte ďalej. Sociálne siete sú dlhodobá investícia, raz to vyjde a raz nie. Treba len vytrvalo pokračovať a výsledok sa dostaví. Už nám prešlo cez ruku niekoľko stoviek príspevkov a zo začiatku tie príspevky, ktoré mali najlepšie výsledky, boli pre nás skôr prekvapením ako plánovaným “virálom”. Postupom času sa však dá zistiť, na čo fanúšikovia reagujú najviac a na čo zas menej. Dobré výsledky tak môžete mať neustále.

Spoznaj svojich fanúšikov

Nielen Facebook, ale napríklad už aj Instagram ponúka užitočné dáta o fanúšikoch. Na začiatku tých dát nebude veľa, ale postupom času zistíte, že detailnosť dát je naozaj veľkou výhodou pri tvorbe príspevkov. Čiže moja šiesta rada znie, tvorte príspevky pre vašich fanúšikov z reálnych dát a nie iba podľa pocitu a domnenia “toto sa im určite bude páčiť”. 

Dôležité je tiež dokázať sa poučiť zo skúseností. Pre ich získanie však treba niekedy experimentovať. Livestreamy, 360° videá, MSQRD a všetko, čo príde ako nové a trendy, je len plus a zároveň je príležitosťou, ako si získať nových užívateľov. Keď zistíte, že vaši fanúšikovia obľubujú 360° videá, zaraďte do vašej social stratégie viac príspevkov takéhoto typu.

Bez peněz do hospody nelez

Keď sa už pustíte do vytvorenia fanpage a myslíte to naozaj vážne, netreba zabúdať, že za úspech si treba niekedy aj zaplatiť. Sú rôzne stratégie, ktoré si môžete zvoliť, no zo skúseností viem, že najkvalitnejších fanúšikov získate najmä dlhodobou starostlivosťou. Pokiaľ však máte v pláne marketingovú kampaň a prislúchajúci budget na reklamu, to na začiatok len a len pomôže.

Facebook ponúka množstvo typov podpory vašej fanpage, no ja by som spomenul len pár najpodstatnejších, ktoré z môjho pohľadu pre vytvorenie komunity bohate stačia.

 

1. Propagovanie stránky – získavanie lajkov

 

Moja 7. rada znie, nečakajte dlho, kým spustíte tento typ pravidelnej reklamy, aj keď máte nízky alebo žiadny budget. Stačí aj jedno euro na deň. To je jedna študentská pečať, čo si kúpite cestou z práce. ;)

Pri vytváraní nezabudnite nastaviť zobrazovanie reklamy – a to pre všetkých, ktorí už vašu fanpage majú lajknutú. No a ak si chcete byť 100 % istí, že vaše eurá sú investované efektívne, raz za čas obmieňajte obsah reklamy (obrázok, text) podľa úspešnosti.

Pre tento druh propagovania stránky je dobré vytvoriť aj separátnu reklamnú skupinu, ktorá bude cielená len na návštevníkov vašej webstránky (tzv. Remarketing Audiences). Týchto návštevníkov získate jednoduchšie ako nových, ktorí o vás ešte nikdy nepočuli. 

 

2. Propagovanie príspevku 

 

Propagácia príspevkov môže zabezpečiť zvýšenie virality súťaže alebo dokáže dostať ľudí na vašu webstránku a e-shop. Dôležité je, aby ste si však vždy dopredu stanovili cieľ propagácie. Zvýšenie počtu lajkov na obyčajnú fotku bez linku na vašu webstránku totiž nič nerieši.

Pri propagovaní externých článkov alebo odkazov na zaujímavý obsah je dobré použiť napríklad snip.ly, čo je skracovač URL adresy, ktorý zároveň zabezpečí, že keď sa človek preklikne na tento zaujímavý obsah, tak tam bude umiestnený banner na vašu webstránku. A toto bola moja posledná, a teda 8. rada. :)

Zhrnutie

Pre lepšie pochopenie návodu na vytvorenie social stratégie pridávam na záver zhrnutie všetkých mojich rád:

  1. Vytvorte si fanpage pre vašu značku čím skôr
  2. Pri vytváraní názvu vašej fanpage nezabudnite na kľúčové slová
  3. Spíšte si, čo zaujíma vašu cieľovú skupinu a aké typy postov budete prispievať
  4. Vytvárajte v pravidelných intervaloch jednoduché súťaže 
  5. Prispievajte pravidelne a nenechajte sa demotivovať
  6. Tvorte príspevky pre vašich fanúšikov na základe reálnych dát
  7. Podporte fanpage finančne aspoň jedným eurom na deň
  8. Podporte súťaž či odkazy na zaujímavý obsah finančne a používajte snip.ly

Na záver by som ešte chcel poďakovať všetkým fanúšikom našej fanpage. Ste super a ďakujeme vám za vašu podporu. :) 

Michal Sučanský Som Marketingerom od hlavy až po päty, a preto som aj jedným zo zakladateľov. Inovácie ma poháňajú dopredu, ale budovanie skvelého tímu je pre mňa prioritou. Neznášam stereotyp a predstava dňa bez športovej aktivity ma desí.

Mohlo by vás zaujímať