4 metódy, ako čo najrýchlejšie zvýšite predaj na webe
UX

4 metódy, ako čo najrýchlejšie zvýšite predaj na webe

Michal Sučanský
24. 06. 2016
5974 pozretí
UX
Michal Sučanský
5974 pozretí
24. 06. 2016

4 metódy, ako čo najrýchlejšie zvýšite predaj na webe

Nové technológie prichádzajú a odchádzajú už odpradávna. Keď dôjde k vývoju novej, často si však nie sme istí, ako ju najlepšie využiť. Na čas sa teda rozšíri kreatívny deficit. Otázka je len tá, kto sa rozhýbe skôr. Vy alebo konkurencia? 

1. Použiteľnosť webstránky a pravidelné UX testovanie

Ak tvoríte nový eshop alebo webstránku, nerobte tie isté chyby, ktoré už urobil niekto pred vami. Na internete sú tisícky návodov na osvedčené tipy, ktoré vám zabezpečia zlepšenie použiteľnosti pri vytváraní designu.

Pravda je však tá, že hoci aj budete pri tvorbe webstránky postupovať podľa tých najlepších tipov, nedá sa na 100 % povedať, že to bude platiť pre vašu cieľovú skupinu. Preto hneď po vytvorení webstránky pristupujete k testovaniu ďalších riešení, čo sa dá nazvať aj ako skúška správnosti.

AB testovanie určite poslúži na otestovanie viacerých riešení, ak máte nejakú dilemu. V dnešnej dobe ani nepotrebujete ťažkopádne programátorské zásahy. Stačia nástroje, ako napríklad populárne Optimizely či VWO, pomocou ktorých sa dajú rýchlo otestovať nápady všetkého druhu.

Zaujmavý je však práve pravidelný AB testing, ktorý je len pre tých najvytrvalejších a ktorý môže prinášať dlhodobé zvyšovanie predaja. Veľa úspešných podnikateľov sa riadi heslom, že keď niečo funguje, radšej to treba nechať na pokoji. AB testing je skôr o malých zmenách, ktoré dokážu postupnými krokmi vylepšovať aj niečo také, čo sa vám v prvopočiatku mohlo zdať ako dokonalé, no časom ste zistili, že to nebolo úplne tak.

 

Skúsim rozpísať pár najčastejších odporúčaní.

 

1. Veľa ľudí si pletie CTA (call to action) prvky s obyčajnými linkami na ďalšiu podstránku. CTA sú prvky na webe, ktoré volajú po nejakej akcii, napríklad „Pridať do košíka“, „Vyžiadať si cenovú ponuku“, „Kontaktujte nás“ atď. Užívateľ ich musí vedieť ľahko nájsť a pochopiť, kam smerujú a akú akciu vykonávajú. Čiže ak CTA smeruje na detail produktu, tak na ňom netreba uvádzať text “kúpiť”.

CTA prvky by mali zároveň byť farebne odlišné a viditeľnejšie od pasívnych prvkov. Je tiež vhodné, ak sú všetky najdôležitejšie CTA prvky v jednotnej grafickej forme počas celého nakúpného procesu.

2. Nesnažte sa ihneď dozvedieť všetky kontaktné informácie od návštevníkov. Minimalizovanie políčok v kontaktom formulári môže rapídne zvýšiť odosielanie.

3. Nezabúdajte na dôveryhodnosť, certifikáty či referencie od zákazníkov. Práve tie sú tými najhodnotnejšími dátami, ktoré dokážu urýchliť rozhodovací proces nákupu či využitia vašich služieb. Pri eshopoch sú jednoducho certifikáty z porovnávačov cien znakom vašej dôveryhodnosti.

4. Neriešite popisky produktov? Tie najväčšie eshopy majú najlepšie popísané produkty. Ak práve váš eshop bude ten, kam zákazník bude chodiť pre informácie o produkte, je veľká pravdepodobnosť, že aj u vás následne nakúpi. Stačí sa pozrieť na Amazon, Alzu či Hej.

5. Najčastejším prvkom, o ktorom si všetci myslia, že ho “musí” obsahovať každá moderná webstránka, je pohyblivý banner. Na zaujatie zákazníka však máte veľmi málo času (približne 2 až 3 sekundy), aby ste sa mu snažili povedať viac než jednu hlavnú informáciu. Navyše, v mnohých prípadoch pohyblivý slajder vyzerá ako reklamný banner, a preto ho návštevníci majú tendenciu prehliadať. Skúste preto zvoliť radšej jeden fixný obrázok.

6.  “Recenzie mi stačia na Heuréke.” To je častý omyl, ktorého sa dopúšťajú mnohé slovenské e-shopy. Motivujte návštevníkov k napísaniu recenzie o produkte po nákupe. 55 % nakupujúcich tvrdí, že recenzie pri produktoch výrazne ovplyvňujú ich rozhodovanie pri nákupe. Čím skôr sa k recenzii návštevník dostane, tým lepšie.

7. Váš grafik má určite predstavu o krásnom designe vášho webu. Avšak nezabúdajte, že návštevníci nie sú dizajnéri a to, čo sa môže zdať grafikovi ako krásne, nemusí byť pre užívateľa vždy aj jednoduché na používanie.

8.  Keď zákazník vloží produkt do košíka, treba mu dať o tom jasne najavo informáciu hneď potom, ako na dané CTA "Vložiť do košíka" klikne. Niektoré eshopy napríklad zvolili také riešenie, že hneď po vložení produktu do košíka presmerujú nakupujúceho priamo do nákupného košíka. Je to správne riešenie?

Pri málo produktových eshopoch je to určite lepšie riešenie, ale pre väčšie eshopy je “the best practise” to, ak zákazníkovi vyskočí napríklad pop-up okno o hláške, že produkt bol vložený do košíka a dá zákazníkovi na výber, či ešte chce pokračovať v nákupe, alebo chce ísť dokončiť nákup. Tento medzikrok vo väčšine prípadov dokáže zvýšiť cenu priemernej objednávky, pretože zákazníka nenútime nákup ihneď dokončiť.

2. Automatizácia vs. remarketing

Najväčším pokladom sú vaše dáta. Podrobná analýza vašich dát, uchovávanie dát a práca s nimi je dnes pre dlhodobý rast nevyhnutná. Google Analytics je základným analytickým nástrojom pre väčšinu webstránok, no využívanie historických dát pomocou komplexnejších nástrojov vie priniesť oveľa viac ovocia práve pri zvyšovaní predaja. 

Pri analýze je najpodstatnejšie zadefinovať si Conversion Funnel, takzvaný nákupný proces zákazníka, a postupne každý jeden krok z nákupného procesu analyzovať a zvyšovať preklik na ten ďalší.

 

Hlavne sa nebojte experimentovať.

 

Každý deň vychádzajú nové tooly, ako napríklad slovenský projekt Exponea, ktorého sme certifikovaným partnerom.

Exponea, ale aj iné podobné tooly, dokážu po implementácii analyzovať každý pohyb návštevníka a spárovať ho s údajmi, ktoré vám pri nákupe alebo pri odbere newslettrov návštevník poskytne. Ak máte k dispozícii históriu pohybu návštevníkov a všetky pridružené dáta, možnosti využitia priam kráľovsky dopomáhajú pri automatizácii procesov a tiež k zvyšovaniu predaja. 

Automatizácia marketingových aktivít pomocou personalizovaných dát sa dá teoreticky porovnať aj s remarketingom. Obidve totiž rekontaktujú návštevníka a snažia sa ho posunúť na ďalší krok v nákupnom procese. Preto by som remarketing rozdelil na:

 

A. Externý remarketing: Pri odchode návštevníka pred vykonaním konverzie z webstránky je našou snahou v čo najkratšom možnom čase vrátiť návštevníka a pretransformovať ho na zákazníka. Externý remarketing to zvláda bravúrne, a to napríklad pomocou:

  • email marketingu (používanie oslovenia, mena či načasovania automatického odoslania pre rekontaktovanie zákazníka po odchode z košíka)
  • SMS marketingu (automatizácia privítania, poďakovanie alebo presvedčenie zákazníka k opätovnému návratu na pokračovanie v nákupnom procese)
  • sociálnych sietí (udržanie vizuálneho kontaktu a pripomínanie sa aj pomocou automatizácie posielania facebookových správ)
  • PPC bannerovej reklamy (napríklad Google Adwords či RTB platformy sú možné neustále pripomínať na všemožných webstránkach, ktoré návśtevník následne navštevuje)
  • Facebook remarketingu (zobrazovanie príspevkov na nástenke a udržanie vizuálneho kontaktu)

 

B. Interný remarketing: Pri opätovnom návrate návštevníka vieme, v akom kroku nákupného procesu sa návštevník nachádza. Vďaka tomu mu dokážeme predkladať priamo na webstránke taký obsah, ktorý je ideálny pre rýchlejší prechod zákazníka k ďalšiemu kroku nákupného procesu. Ide napríklad o:

  • personalizovaný obsah (články/produkty/informácie, ktoré na základe historických navštev môžu zákazníka zaujímať ovela viac, ako keby ste mu ponúkali iba nejaký všeobecný obsah)
  • odber newslettrov (možnosť definovania záujmových oblastí pre odoberateľa)
  • vyskakovacie bannery (presvedčenie zákazníka vyskakovacím bannerom podľa fázy nákupného procesu, v ktorej sa návštevník sa nachádza)
  • a iné

 

Pri remarketingu si treba uvedomiť silu jednotlivých remarketingových praktík. Napríklad, z Facebooku nemusíte dosahovať vysokú mieru prekliku, ale udržanie kontaktu a pripomínanie vizuálu značky pre návštevníka na jeho facebookovej nástenke môže následne zvýšiť pravdepodobnosť prekliku, napríklad z banneru Google Adwords, ktorá by bola zacielená už na konkrétny obsah, o ktorý sa návštevník v minulosti zaujímal.

Z toho teda vyplýva, že každý kanál nemusí byť automaticky tým, ktorý okamžite presvedčí návštevníka k nákupu. Niektoré môžu byť jednoducho len asistentom na presviedčanie a neustále sa pripomínanie v každom prostredí a situácii.

3. Blog a sociálne siete

Každý deň, týždeň, mesiac vznikajú nové nápady, nové startupy. Pomerne často sa však stretávam s tým, že oznámenie o ich vzniku prichádza dosť neskoro. Uvediem preto príklad takého startupu, ktorý to podľa mňa po tejto stránke zvládol bravúrne – nástroj Hotjar.

Pol roka pred spustením beta verzie začali písať články o všetkých vymoženostiach, pridávať posty na sociálne siete a dokonca uskutočnili aj súťaž, ktorá bola dosť virálna na to, aby si nalákali dosť respondentov na testovanie betaverzie.

Blog a sociálne siete sú dlhodobou investíciou, ktorou dokážete povedať svoje názory, no hlavne budovať základňu “fanúšikov”, ktorí zdieľajú zmýšlanie, akým sa pozeráte na svet. No hlavná pridaná hodnota je zvýšenie dôverihodnosti pred vašim klientom. Ak už máte vybudovanú infraštruktúru sociálnej siete a blogu, tak správna content stratégia dokáže veľmi rýchlo dostať do povedomia naozaj čokoľvek, napríklad aj taký bufet v Kazimíri.

Pri písaní článkov netreba zabúdať na 5P

  1. propagácia na všetkých sociálnych sieťach a tiež v skupinách
  2. pútavý headline
  3. pichľavý humor na oživenie
  4. používať GIF-ká
  5. pekné CTA na konci článku

4. Humor

Asi sa teraz čudujete, prečo je práve humor jednou z top metód na zvýšenie predaja vášho webu. Práve humor však zvyšuje viralitu, humor zvyšuje návštevnosť, humor zvyšuje zaujatosť a toto všetko nesmierne prispeva k zvyšovaniu predaja.

Nedávno som bol na príjemnej konferencii #bydesignconf, kde vystúpilo množstvo svetoznámych designérov. Mňa zaujal Tobias van Schneider, ktorý sa zamyslel nad nudnosťou všetkých aplikácií počasia. Preto do toho dodal trocha humoru.

Na záver by som humor a jeho možné využitie vysvetlil jednou poučnou prednáškou, kde je vysvetlené, prečo humor predáva.

A čo vy? Trúfli by ste si vniesť trochu humoru do vášho online podnikania?

Michal Sučanský Som nadšencom marketingu a mojou vášňou je UX design. Inšpirujú ma šialené nápady a výzvy. Riadim sa mottom "Nikdy nezverejniť prácu, ktorá nie je perfektná na 110 %". V Marketingeri mám úlohu accounta a zároveň som jedným zo spoluzakladateľov.

Mohlo by vás zaujímať